Правителството планира въвеждане на тол такса на най-натоварените пътища в страната, каза в ефира на Bloomberg TV Bulgaria министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
"Трябва да въведем по-справедливия модел - който повече пътува и руши, да плаща повече", мотивира се министърът.
Системата ще бъде GPS базирана и отворена. Това означава, че плащането ще се осъществява посредством GPS навигатори, обясни Павлова.
Относно средствата за поддържането на пътната мрежа тя каза, че са нужни между 600 – 700 млн. лева за поддържането на настоящата мрежа, без да броим новостроящите се магистрали. Приходите от винетки са 200 млн. лева, сега с увеличението стават 270 млн. лв. "Крайно недостатъчно е", каза Павлова. Тя напомни, че по родните пътища се движат 4 млн. автомобили, като между 300 и 400 хил. се очаква да потеглят от София към провинцията само в предстоящите празници.
Министърът оцени 2015 г. като изключително успешна за развитието на българската инфраструктура. "През тази година натоварихме максимално възможностите на строителния бранш, дори видяхме как той се задъхва, което е добър сигнал. В един момент нямахме достатъчно работници, материали, нямаше достатъчно бази, които да произведат асфалта", коментира Павлова.
Общо 3 млрд. лева ще бъдат отпуснати догодина за финансиране строежа на общинска инфраструктура. Това е една от мерките, които ще предприеме правителството, за да изправи регионалните неравенства. "За да може млади хора да се устроят в дадено населено място те гледат училищата, здравеопазването“, добави Павлова.
12% от тези 3 млрд. лева ще отидат в публично-частни патрньорства. Все по-малко ще има безвъзмездни финансирания и все повече ще трябва да разчитаме на бизнеса да вкарва инвестиции и да развива регионите, обясни министърът. Тази година 30 млн. евро, инвестирани от нас, доведоха до 260 млн. евро последвали инвестиции от бизнеса. Тоест тази година разчитаме на поне 1 млрд. евро – вторични, каза тя.
Павлова подчерта, че най-важните инфраструктурни проекти догодина ще бъдат автомагистралите "Струма“ и "Хемус“. Участъкът Благоевград – Кулата е с най-интензивен трафик в страната и това ще се прояви и през тези празници, каза министърът.
"Хемус е ключова в съживяването на Северозападна България. Без нея инвестиции там няма да дойдат“, заяви Павлова.
Продължава и националната програма за саниране на жилищните блокове. От 1 януари в проекта ще могат да се включат малките жилищни сгради до 36 апартамента. Павлова посочи, че разходите за отопление на вече санираните сгради са намалели с 50%. Програмата е подпомогнала значително малкия и среден строителен бизнес, каза министърът.