Монбат АД обмисля възможността за обратно изкупуване на акции през 2016 г., възнамерява да инвестира 15 млн. евро за две години, очаква рязък скок на печалбата за същия период и не смята да затваря завода си в Сърбия. Така описа плановете на компанията председателят на Съвета на директорите (СД) й Атанас Бобоков в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
Плановете за раздаване на дивиденти и за обратно изкупуване на акции предстоят да бъдат обсъдени от СД през февруари-март 2016 г., но „за мен има голяма логика в обратното изкупуване, защото очаквам в следващите две години рязък скок на печалбата, което би означавало, че сегашното ниво на нашите акции е силно подценено“, каза той.
В следващите две години производителят на акумулатори ще инвестира 15 млн. евро, като 12 млн. евро от тях ще бъдат похарчени през 2016 г., разкри още Бобоков.
„Това са проекти с бърза доходност и възвръщаемост в рамките на 1 година, които ще увеличат EBITDA”, добави той.
Брутната консолидирана печалба на Монбат отбеляза годишен спад от 12% за периода януари–октомври 2015 г., докато приходите за десетмесечието са нараснали с 9%.
„Във физическо изражение имаме 15% увеличение на продажбите. Тоест, продаваме с 15% повече акумулатори“, коментира Бобоков актуалните финансови резултати на Монбат. Той сподели и че очаква 10-15% ръст на печалбата през 2015 г.
Причината за намалението на печалбата на фона на ръста на продажбите са рекордно ниските цени на оловото, като резултатът е, че при поевтиняването на основната суровина нараства делът на фиксираните разходи в себестойността на продукцията. Това води до намаляване на печалбата, обясни Бобоков. Той открои като фактор и ниските цени на акумулаторите.
„Подобна инверсия в цените - първата половина на годината оловото да бъде с по-висока цена, отколкото през втората, е имало само през веднъж през последните 15 години“, уточни председателят на СД на публичното дружество.
Продукцията на Монбат към момента се продава в 63 държави в Европа, Близкия Изток и Африка, като специално внимание са обръща на „близки до България, като платежоспособност и обем страни“, сподели Бобоков.
„Не може да не прави впечатление, че в Русия почти нищо не продаваме, а това е един огромен пазар, който внася 50% от акумулаторите си“, разкри той. Друг пазар, който представлява особен интерес по думите му, е Украйна, „която след Нова година ще има нулево мито за български стоки, включително и акумулатори. Това също е един огромен пазар“.
„В Турция, която е на южната ни граница, продаваме по-малко отколкото, например, в Португалия“, сподели Бобоков и изтъкна, че основен пазар за Монбат остава Франция, а след нея се нареждат Германия, Испания, Белгия и Великобритания.
По думите на Бобоков компанията вече е постигнала диверсификация на пазарите си и геополитическата ситуация влияе само донякъде на бизнеса.
„Ако един проблемен пазар, с 3% от нашите продажби, бъде загубен, макар че такова нещо не се е случвало, винаги ще се намери как да се компенсира“, добави той.
Пазарите на различни географски ширини, както и производството на различни типове акумулатори, позволяват на Монбат да избегне сезонната цикличност, която е била присъща на бизнеса в миналото.
Относно плановете за закриване на завода на Монбат в Сърбия, Бобоков обясни, че вече не са на дневен ред. Промяната на политиката на сръбското правителство и въвеждането на дотации за преработка на акумулатори са променили плановете за закриване на завода на компанията в Сърбия, каза още Бобоков.
„Сръбското правителство започна политика на дотации за преработка на акумулатори - 100 евро за един тон преработен скрап. Така че няма скоро да затваряме завода, няма и да го продадем“, категоричен бе той.
Цялото интервю с председателя на СД на Монбат АД Атанас Бобоков в предаването Investbook гледайте във видеото
Свързани компании: