Китайската компания за електронна търговия Alibaba Group Holding Ltd. е малко вероятно да се опита да придобие губещия основен бизнес на американския интернет портал Yahoo Inc., смята източник, запознат с процесите в Alibaba и цитиран от WSJ.
Придобиването на основния интернет бизнес на Yahoo, ако бъде предложен за продажба, не е привлекателно предвид трудностите на редица водещи мениджъри да осъществят обрат в негативната тенденция, твърди източникът. Alibaba не се интересува и от акциите на Yahoo в Yahoo Japan Corp.
Alibaba може да бъде заинтересувана само от обратното изкупуване на 15% от акциите на Yahoo в Alibaba, ако те се предложат с добра премия, която да вдигне печалбата на акция, казва още източникът.
Бордът на Yahoo провежда поредица от срещи през тази седмица, за да обмисли продажбата на интернет бизнеса. Сред възможностите е Yahoo да претегли и как да извлече максимума от своя дял в Alibaba, в момента оценяван на повече от 30 млрд. долара, и своя дял в размер на 35% от акциите на Yahoo Japan, който сега се оценява на приблизително 8,5 милиарда долара.
Предвид дела на Yahoo в Alibaba стратегическият преглед на ветерана повиши възможността за това китайската компания да изкупи обратно акциите си и евентуално да придобие и други части на Yahoo. Не е ясно дали интересът на Alibaba към тези активи може да се промени с течение на времето. Засега обаче компанията ще е пасивна.
Що се отнася до основния бизнес на Yahoo, източникът твърди, че Alibaba не проявява голям интерес към постигане на сделка за операции, които затъваха през последните години. Yahoo претърпя спад в продажбите на дисплей рекламата и е засенчен от по-младите конкуренти като Facebook Inc. и Google Inc. Ръководството на компанията е изправено пред натиск от страна на инвеститорите да разгледа алтернативи на сегашния опит за обрат.
За Alibaba придобиването на дела на Yahoo в Yahoo Japan е непривлекателно, защото това би било равнозначно на миноритарна позиция в бизнес, контролиран от японската SoftBank Group Corp., най-големият акционер. SoftBank притежава дял от 43% в Yahoo Japan.
Използването на пари в брой за обратно изкупуване на акциите на Yahoo в Alibaba вероятно ще отслаби баланса на Alibaba и ще ограничи способността ѝ да осъществява стратегически сделки другаде, казва източникът. В своя последен отчет Alibaba заяви, че разполага с 16,6 милиарда долара в брой, парични еквиваленти и краткосрочни инвестиции.
Цената на акциите на дружеството се превърна във „влакче на ужасите“ през годината, откакто то осъществи гигантско IPO на стойност 25 млрд. долара. Акциите на Alibaba паднаха с 2,8%, или 2,41 долара до 82,59 долара за брой на Нюйоркската фондова борса в четвъртък.
Преди три години Alibaba купи около половината от тогавашния 40%-ен дял на Yahoo в сделка, оценена на около 7,6 милиарда долара, с подкрепата на китайския държавен инвестиционен фонд China Investment Corp. и алианс от фирми за дялово инвестиране. Ако Yahoo продължи с идеята си за отделяне на дела си в Alibaba, потенциалните данъчни последици от закупуването на отделената компания вероятно ще възпрат Alibaba от такова действие, каза източникът. Yahoo не успя да спечели американските данъчни власти на своя страна, така че плановете ѝ може да не бъдат одобрени. Повиши се и възможността данъчната агенция (Internal Revenue Service) да оспори на по-късен етап освободения от данъци статут на бъдещето подразделение.
Въпреки това изглежда, че Yahoo има много „обожатели“. Сред компаниите, които могат да проявят интерес, са Verizon Communications Inc. и IAC/InterActiveCorp. на Бари Дилер. Сред другите заинтересовани са News Corp, собственик на The Wall Street Journal, и издателят на списания Time Inc. Компанията за дялово инвестиране TPG Capital също може да прегледа възможността.
Разполагайки с доста пари в брой, Alibaba инвестира агресивно, за да даде отпор на конкуренцията на вътрешния пазар от страна на интернет компанията Tencent Holdings Ltd. и електронния търговец на дребно JD.com Inc. Alibaba излива пари в логистиката и полага много усилия на международно ниво, за да вкара повече стоки от чужбина до китайските потребители.
Alibaba също показва нарастващ апетит към придобиване на контрола над медийни платформи. През ноември компанията придоби китайския онлайн доставчик на видеопродукти Youku Tudou, в която вече държеше около една пета от акциите, в сделка, оценяваща видео компанията на 4,4 млрд. долара. Компанията за електронна търговия е в преговори за закупуване на контролния пакет акции в SCMP Group Ltd., базиран в Хонконг издател на вестника South China Morning Post - най-големия местен вестник на английски език.