Европейските дипломати понастоящем обсъждат разширяването на санкциите срещу руските политици и бизнесмени. Те се борят особено с един досаден страничен ефект - по-нататъшните санкции могат да се обърнат като бумеранг към собствената им икономика.
От германските производители на автомобили – през италианската модна индустрия, финансовите корпорации в Лондон, до туризма, който трябва да помогне на Гърция да се изправи на крака - Русия играе много по-голяма роля в икономиката на Европа, отколкото в икономиката на Съединените щати, пише в свой анализ The Wall Street Journal.
Поради това някои политици и бизнесмени предупреждават да не се въвеждат остри икономически санкции. Твърде голям бил залогът за Европа, където търговията на дребно, промишлеността и услугите са все още уязвими след годините на рецесия. В допълнение, санкциите поставят под сериозна въпросителна милиардните инвестиции, направени от западни компании в Русия, ако Москва се почувства задължена да отвърне на удара.
„Принципът на дипломацията между Изтока и Запада [по време на Студената война] ... беше, че една взаимозависимост би довела и двете страни до по-голяма сдържаност и по-голямо уважение към другия", казва бившият американски посланик в Русия Джеймс Колинс. „Сега също имаме тази взаимозависимост и се оказва, че има граници за действията на Европа и Великобритания. Това е дилемата сега".
Затова в четвъртък в Брюксел имаше малко доказателства за това, че ЕС ще разопакова големите си финансови оръжия. Лидерите заявиха, че около десетина имена ще бъдат добавени към списъка за санкции, включително и някои политици и съветници на президента Владимир Путин, но без бизнесмени. Имената не бяха първоначално назовани.
Германия, най-големият европейски търговски партньор на Русия, ще има големи проблеми в индустрията си, ако ЕС се реши на по-строги санкции срещу Русия. Мениджъри от германската автомобилна индустрия, която е инвестирала в последните години няколко милиарда евро в Русия, заявиха през последните дни, че ситуацията спешно трябва да се „омекоти“.
„Ние очакваме дипломатическо решение по това развитие, което намираме за краткосрочна криза", заяви директорът по продажбите на BMW Иън Робъртсън. Главният изпълнителен директор на Volkswagen Мартин Винтеркорн който нарече Русия „стратегически пазар номер 1 за растежа на компанията в Европа" през ноември миналата година, сега заяви: „Ние инвестираме много (там) и тази текуща криза ни пречи много".
В Италия заможни руснаци все по-често купуват луксозни стоки и по този начин компенсират, макар и слабо, спада в търсенето от страна на самите италианци. 30 на сто от всички покупки на луксозни стоки в Италия от туристи, които не са от ЕС, са направени от руснаци, става ясно от данни на браншовата асоциация Altagamma и специализираната във възстановяването на ДДС компания Global Blue. Във Франция делът на руснаците при луксозните покупки е по-нисък - 11 на сто, а във Великобритания - 5 на сто.
На валутните пазари кризата вече е доловима и без по-строги санкции. В средиземноморските страни бизнесмени и туристически мениджъри виждат огромни рискове за своите баланси, откакто рублата загуби своята стабилност. От началото на годината валутата загуби 9% от стойността си спрямо щатския долар, а икономистите очакват, че тя ще остане под натиск, докато конфликтът продължава.
За Гърция Русия е ключов фактор в туристическия сектор, основен стълб в стратегията на правителството в Атина за задвижване на все още крехката икономика. През миналата година 1,3 милиона руснаци са посетили Гърция, а като цяло страната е привлякла 18 милиона туристи от чужбина. Представители на индустрията твърдят, че тази година може да се очакват 1 милион руски посетители, също заради по-слабата рубла.