Потреблението в много от пазарите, на които оперира най-големият производител на мебели в света IKEA Group, е започнало да се възстановява. Това е причината и за рекордната печалба на шведската компания, пише агенция Ройтерс, цитирана от Yahoo Finance.
Компанията изпитва трудности най-вече в Европа, на която се падат 70% от продажбите. Причината се крие в глобалната икономическа криза и мерките за строги икономии най-вече в страните от еврозоната, които оказват негативно влияние на потребителските настроения и покупателна способност на гражданите.
Нетната печалба на IKEA за 12-те месеца, приключващи на 31 август 2013 г., нарасна до 3,3 млрд. евро спрямо положителния финансов резултат от 3,1 млрд. евро, отчетен са същия период на 2012 г.
Данните, публикувани през октомври, показаха, че за фискалната 2013 г. приходите от продажби на IKEA са скочили с 3,1% до 27,9 млрд. евро в сравнение с ръста от 1,8% през 2012 г.
От IKEA съобщават, че търсенето от Китай е било изключително високо. Там бяха отворени два нови магазина, както в Русия и САЩ. Южна Европа, която все още е в прегръдката на кризата, все пак излъчва и позитивни сигнали. Продажбите в Италия и Испания обаче са спаднали.
Компанията обяви намерението си през настоящата фискална година да инвестира 2,5 млрд. евро в магазините и заводите си, във възобновяеми енергийни източници и търговски центрове.
„Като създаваме по-добри продукти на по-ниски цени, като бъдем по-вдъхновяващи и подобрявайки нашите магазини, като отваряме нови и разширим нашите онлайн магазини, до 2020 г. планираме да удвоим продажбите си“, заявява главният изпълнителен директор на IKEA Петер Агнефьел.
Ръстът трябва да дойде от съществуващите пазари - в Китай компанията отвори 11 магазина за последните 10 години – но и от новите пазари като Индия, например. Тaм IKEA планира да спечели от растящото търсене на все по-голямата градска средна класа. След като получи одобрението на индийското правителство, сега финландския концерн търси място за строителството на първия си магазин.
Въпреки че на половината от своите 26 пазара IKEA предлага онлайн пазаруване, компанията навлиза в онлайн пространството сравнително бавно. Шведите имат амбиции да предлагат интернет услуги на всички пазари, на които оперират, но не е ясно в какъв срок възнамеряват да осъществят своя план.
IKEA притежава над 300 магазина в 26 страни, като през тях са преминали около 680 млн. клиенти през последните 12 месеца. В компанията работят над 135 хил. души. В България компанията има един обект - в София.
Още за перспективите пред IKEA вижте във видео материала на Bloomberg!