Тази акция вероятно е особено болезнена за главния изпълнителен директор на Volkswagen Мартин Винтеркорн. 66-годишният корпоративен директор, който започва кариерата си в подразделението за контрол на качеството на Audi, е фанатик, когато става дума за качеството на превозните средства на компанията. Сред подчинените му се носи мълва за неговия "куфар-аптечка", с който той се появява при извършването на вътрешни тестове. В него може да бъдат намерени инструменти като специален инструмент за измерване на боята, с която Винтеркорн съвсем точно може да измери дебелината на лака до хилядни от милиметъра.
И по време на автомобилни изложения Вико, както го наричат понякога в концерна, също вади и ролетка, с която да измери разстоянието между два компонента. А веднъж дори е изпитал и динамичното управление на конкурент и мрачно установява, че там "нищо не дрънка".
Но сега пък силно дрънчи представянето на цели пет марки на Volkswagen Group. Въпреки цялото внимание към детайла Винтеркорн трябва да се справи с един от най-големите проблеми в историята на компанията. Общо 2,6 милиона автомобили от марките на концерна Audi, Seat, Skoda и VW Товарни автомобили ще бъдат подредени от най-големия европейски производител на автомобили в цеховете. Това може да бъде скъпо начинание - и с оглед на току-що предписаните мерки за икономии няма да се отрази никак добре на компанията, пише в свой анализ германското списание Manager Magazin.
Но Volkswagen в никакъв случай не е сам в бедата – с подобни проблеми с качеството се бори в момента и конкурентът Hyundai. През тази година корейците поправиха повече от два милиона коли поради дефектен превключвател на спирачната светлина. И при спирачната течност в момента Hyundai изпитва трудности с елегантния си модел Genesis. Заради проблемите наскоро главният дизайнер на Hyundai подаде оставка.
Японските автомобилопроизводители Toyota, Honda, Nissan и Mazda са направили през тази година сервизни акции за общо три милиона автомобила. През август Chevrolet Cruze върна в сервизите 300 000 модела заради съмнения за възможни проблеми със спирачките.
Само в САЩ автомобилните производители са изпратили в сервизите само през първата половина на 2013 г. 11 милиона автомобили, показва анализ на Центъра за автомобилен мениджмънт (CAM) към Университета за приложни науки в Бергиш Гладбах. Тази година броят на колите в сервизни акции ще достигне нов рекорд, каза председателят на CAM Щефан Братцел през лятото, и изглежда, че ще излезе прав.
Причините за всички производители са сходни. За да се отговори най-добре на нуждите на клиентите по целия свят, както и за да могат да се попълнят празнини в портфолиото, автомобилните концерни изкарват все повече модели на пазара. Те се разработват за по-кратко време, отколкото преди, като при това компаниите стриктно следят разходите да остават под контрол.
За да овладеят този баланс между по-краткото време за развойна дейност, повече варианти и ниска цена, почти всички производители залагат на т. нар. модулен принцип. Цели групи от съставни части се използват в няколко модели. Това намалява разходите, но също така представлява голям риск: когато дадена съставна част е погрешна, ще бъдат засегнати не стотици хиляди коли, а вероятно милиони.
До какви трудности може да доведе това преди четири години показа Toyota. Японците трябваше да върнат общо 9,5 милиона превозни средства заради съмнения в блокиране на педала за газта. В действителност две разследвания от страна на Американската администрация за безопасност на движението по магистралите (NHTSA) освободиха Toyota от почти всички обвинения, но въпреки това акцията струваше на Toyota почти 1 млрд. евро. Пострада и имиджът на компанията, която се слави с високото качество на асемблиране.
Междувременно Toyota действително се възстанови от поредицата с аварии и отново отчита милиардни печалби. Но японците преправиха напълно системата си за управление на качеството и в продължение на много години бяха ангажирани с тази дейност.
Точно това обаче Volkswagen иска да избегне на всяка цена. А от бедствието на Toyota концернът във Волфсбург би трябвало да си е взел поуки. Когато в началото на годината в Китай за първи път се появиха проблеми с трансмисията на някои модели, VW се опита да оправи проблема първо чрез актуализация на софтуера.
Когато това не помогна Volkswagen върна в сервизите 380 000 превозни средства, а лично Винтеркорн се извини за проблемите. Това беше умен ход според редица експерт, защото заради намесата на мениджъра добрият имидж на VW в Китай не пострада.
Но въвеждането в целия концерн на модулната платформа (MQB) не само намалява разходите, а също така увеличава риска от сервизни акции. Комплектът, който VW разработи с цената на милиарди евро, е в основата на редица модели – от малкия Polo до средния клас Passat. Audi A3 и седмото издание на Golf са първите предвестници на новата архитектура, а и новият Leon на Seat се базира на MQB.
Засега с платформата не са открити значителни проблеми, доколкото е известно. Въпреки това сегашната акция за връщане в сервизите на милиони коли засяга също трансмисията с два съединителя, които се вграждат в цели пет марки от концерна. Това според експерти показва колко висок е рискът да се използват едни и същи компоненти в няколко модела и марки.
Ръководството на VW обаче е наясно с опасностите. По време на представянето на новия Golf през септември 2012 г. Винтеркорн обяви пред Manager Magazin едно ясно решение за качествения контрол на VW: „Момчетата трябва да бъдат още по-бързи, ако нещо се случи", каза той тогава. Само за няколко дни компанията трябва да е в състояние да установи, анализира и реши възможен проблем с качеството, заяви тогава мениджърът. Е, сега момчетата от отдела за осигуряване на качеството са изправени преди първия си голям тест.
Повече по темата вижте в материала на Bloomberg!