fallback

Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple

Гигантите на пазара на смартфони трябва все повече да мислят за младото поколение и вредата, която му нанасят социалните мрежи

18:11 | 21.12.24 г. 1
Автор - снимка
Създател

Производителите на смартфони скоро ще се изправят срещу неочакван конкурент. Притесненията относно влиянието на социалните мрежи стимулират търсенето на "старомодни" телефони Nokia, сега известни като фийчър телефони. Ако Apple и Samsung не намерят начин да продават по-безопасни версии на своите устройства, може да загубят, пише в анализ на Ройтерс.

Nokia някога беше водещ производител на мобилни телефони в света, с пазарен дял от близо 40% през 2007 г. Но господството ѝ изчезна, след като тя не успя да произведе свой собствен хитов смартфон. Днес компанията е производител на телекомуникационно оборудване, като рутери и антени. През 2016 г. тя отстъпи правата за производството на устройства с марката Nokia на HMD Global, която сега бере плодовете от необичайното възраждане на тази категория телефони.

Децата не са непременно очаровани от ретро чара на по-простите телефони. Но техните родители все повече осъзнават, че този тип устройства са по-малко пристрастяващи от по-новите модели, заредени с приложенията на социалните мрежи. В анкета, проведена сред родители в САЩ през 2023 г., 67% от респодентите посочват, че прекомерната употреба на устройства е основното им притеснение що се касае до здравето на децата им.  

Данните за продажбите показват, че тенденцията за купуване на „глупави“ телефони се засилва. Според консултантската компания CCS Insight около 450 хил. от тези устройства са продадени във Великобритания през 2024 г., над бройката от 400 хил. за предходната година. Междувременно продажбите в Западна Европа са нараснали с 4% през 2023 г. до общо 215 млн. бройки.

Тези данни вероятно ще се увеличат, тъй като притесненията за онлайн безопасността стават все по-големи. Според изследователи от Лондонското училище по икономика една от всеки седем страни наскоро е въвела политики за ограничаване или спиране на достъпа на ученици до смартфони в училище, а много други обмислят подобно действие. Наскоро правителството на Австралия прие закон, който постановява, че потребителите на социални мрежи трябва да са над 16-годишна възраст. През октомври 33 американски щата пък заведоха дело срещу Meta, компанията майка на Facebook и Instagram, като я обвиняват, че е подклаждала разгарянето на криза с психичното здраве на младите хора.

Това носи по-дългосрочни предизвикателства за компании като Samsung и Apple. Последната генерира повече от половината от годишните си приходи от iPhone. Конкуренцията от играчи като китайската Xiaomi също забавя ръста на приходите от продажби. Ако нова група от потребители на телефони се окаже предпазлива относно влиянието им върху психичното здраве, то тя едва ли някога ще си купи такова устройство.

Тези гиганти на пазара на смартфони имат избор. Те могат да защитят ползите от своите продукти и да отрекат предполагаемите им отрицателни ефекти или да направят промяна и да създадат подходящи за различни възрасти умни устройства. Вече има множество приложения за родителски контрол на пазара, обещаващи да предпазят децата онлайн, но конфигурирането и следенето им искат работа. Засега, без по-ясна алтернатива на пазара, телефоните от миналото са готови да се завърнат.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:11 | 21.12.24 г.
fallback
Още от Хардуер виж още