Очилата Vision Pro на Apple не успяват да привлекат големи софтуерни разработчици, които да създадат приложения за устройството. Това предизвикателство заплашва да забави напредъка на най-големия нов продукт на компанията от десетилетия, пише The Wall Street Journal.
Новите приложения, пускани на Vision Pro всеки месец, се забавиха от предлагането на устройството през януари. Някои от най-успешните разработчици на софтуер за виртуална реалност досега са избрали да не създават приложения за очилата.
Без достатъчно наистина добри приложения, някои потребители са сметнали устройството за недостатъчно полезно и са решили да го продадат.
„Това е проблем като кокошката или яйцето“, твърди Бертранд Непвю, който преди това е работил по Vision Pro в Apple, а сега е инвеститор в тази сфера в Triptyq Capital.
Непвю и разработчиците на приложения смятат, че Apple трябва да финансира създателите на такъв софтуер, за да им даде стимул да прехвърлят своите съществуващи приложения от други очила или да разработват ново съдържание. Тази практика стана често срещана в индустрията, като лидерът в очилата Meta Platforms финансира много разработчици и дори придоби няколко производителя на приложения.
Компанията за социални мрежи е огромен конкурент на Apple, като пазарният ѝ дял от всички очила достига 74% през второто тримесечие на тази година, сочат данни на Counterpoint Research.
Миналия месец Meta представи очилата Quest 3S – кръстоска между Quest 2 и Quest 3 на Meta, започваща от 299 долара - достатъчно ниска цена, която може да привлече нова вълна от потребители. Meta също така показа Orion - прототип на т. нар. очила за „разширена реалност“, които могат да показват дигитално съдържание, наложено в реалния свят, чрез прозрачни лещи.
Въпреки че Orion не са готови за продажба, те бяха обявени с много фанфари, което доведе до похвали от анализатори и ентусиасти. Apple също се стреми да пусне AR устройство, което изглежда като обикновен чифт очила, казват източници, запознати с плановете на компанията.
Много разработчици вече очакват с нетърпение по-евтина версия на очилата на Apple, която се очаква най-скоро следващата година.
Apple пусна Vision Pro, залагайки на експериментална стратегия. Тя продава премиум версия на очилата за 3499 долара, преди устройството да се хареса на широката публика, залагайки, че Vision Pro ще даде тласък на една индустрия, която все още е в начален етап. За да наберат инерция, Vision Pro ще се нуждаят от страхотни приложения, както се случи с iPhone – приложенията му помогнаха да се превърне в един от най-популярните потребителски продукти в историята.
Досега екосистемата за очилата се развива бавно, тъй като много разработчици остават встрани.
„Не бързаме“, казва Храфн Торисон, главен изпълнителен директор на базирания в Исландия разработчик на игри с виртуална реалност Aldin Dynamics. „Чакаме, докато видим по-добра посока и да излезе следващото устройство.“
Aldin разработва популярната игра за Meta Quest, наречена Waltz of the Wizard, в която играчите обитават фантастичен свят, правейки магически заклинания. Компанията започна да тества софтуер на Vision Pro, но няма планове за пускането му на пазара в скоро време. Торисон остава обнадежден за дългосрочните амбиции на Apple и смята, че е било разумно да се подходи към продукта като към нещо по-голямо от просто устройство за игри.
Има значително забавяне на новите приложения, пускани за Vision Pro всеки месец. Само 10 приложения бяха предложени във Vision App Store през септември, което представлява спад от стотиците, пуснати през първите два месеца от старта на устройството, сочат данни на Appfigures.
Тя е преброила около 1770 приложения, налични за Vision Pro в App Store към септември. Само 34% от тези приложения са създадени специално за Vision Pro, докато останалите са версии на съществуващи приложения на Apple, които имат допълнителна функционалност на Vision Pro, допълва Appfigures.
През август Apple каза, че има повече от 2500 приложения, създадени за Vision Pro. Appfigures посочва, че несъответствието между тези две цифри може да се дължи отчасти на това, че някои приложения не се използват достатъчно, за да се регистрират в графиките за потребление, което ги прави трудни за откриване от фирмата за анализи.