Китай доминира на пазара на електрически превозни средства. Сега страната преследва Tesla в надпреварата за създаване на захранвани с батерии хуманоидни роботи, които се очаква да заменят работниците, изграждащи електромобили на поточни линии, пише Ройтерс.
На Световната конференция за роботи тази седмица в Пекин над 20 китайски компании показаха хуманоидни роботи, проектирани да работят във фабрики и складове, като демонстрираха създадените в Китай прецизни части, необходими за тяхното изграждане.
Усилията на Китай в тази нововъзникваща индустрия стъпват на формулата от първоначалното му насочване към електромобилите преди повече от десетилетие: държавна подкрепа, безмилостна ценова конкуренция от голям брой нови участници и дълбока верига на доставки.
„Китайската индустрия за хуманоидни роботи демонстрира явни предимства в интегрирането на веригата за доставки и възможностите за масово производство“, коментира Ариен Рао, анализатор в китайския изследователски институт LeadLeo.
Усилията в областта на роботиката са подкрепени от политиката на президента Си Дзинпин за развитие на „нови продуктивни сили“ в технологиите – точка, отбелязана в брошурите на събитието тази седмица.
През януари Пекин създаде подкрепян от държавата фонд за 1,4 млрд. долара в сферата на роботиката, докато през юли Шанхай обяви планове за създаване на фонд за индустрия за хуманоидни роботи на стойност 1,4 млрд. долара.
През януари Goldman Sachs прогнозира, че световният пазар на хуманоидни роботи ще достигне 38 млрд. долара годишно до 2035 г., с близо 1,4 млн. доставки за потребителски и индустриални приложения. Изчислено е, че цената на материалите за изграждането им е паднала до около 150 хил. долара на робот през 2023 г., без разходите за научноизследователска и развойна дейност.
„Има голяма възможност за намаляване на разходите“, каза Ху Дебо, главен изпълнителен директор на Shanghai Kepler Exploration Robotics - компания, която съоснова миналата година и която е вдъхновена от хуманоидния робот Optimus на Tesla.
Компанията на Ху работи по петата версия на своя робот работник, която да бъде тествана във фабрики. Той очаква търговската цена на робота да бъде под 30 хил. долара.
Специалният ефект, който се вижда и при роботите
Когато Tesla отвори своя завод в Шанхай през 2019 г., китайските власти заявиха, че очакват пионерът в електромобилите да има специален ефект върху китайската индустрия – въвеждане на голям конкурент, който да накара китайските съперници да действат по-бързо
Роботът Optimus на Tesla има подобен ефект, казва Ху.
Американският автомобилен производител за първи път представи Optimus през 2021 г. Тогава изпълнителният директор Илон Мъск го рекламира като потенциално „по-значим от бизнеса с превозни средства с течение на времето“.
Компанията използва подход, базиран на изкуствен интелект, за Optimus, моделиран върху нейния софтуер за електромобили „Full Self-Driving”. Китайски конкуренти и анализатори твърдят, че Tesla има ранна преднина в изкуствения интелект, но Китай има способността да намалява цената на производството.
Тази седмица Tesla показа Optimus, стоящ като манекен в плексигласова кутия до Cybertruck, по време на конференция в Пекин.
Optimus беше засенчен от много китайски хуманоидни роботи, които махаха, ходеха или дори вдигаха рамене, но все пак се оказа един от най-популярните експонати.
„Следващата година ще има повече от 1000 мои копия във фабриката“, гласеше табела до Optimus.
В изявление Tesla повтори, че очаква да премине отвъд фазата на прототипите и да започне да произвежда Optimus в малки количества през следващата година.
Роботи на поточната линия
Листнатата в Хонконг UBTECH Robotics също тества своите роботи в заводи за автомобили. Тя започна с Geely, а в четвъртък обяви сделка за тестването им във фабрика на Audi в Китай.
„До следващата година целта ни е да започнем масово производство“, коментира Сотириос Стасинопулос, проектен ръководител в UBTECH.
Това би означавало до 1000 робота да работят във фабрики, посочва той. „Това е първото постижение към широкомащабно разгръщане.“
UBTECH използва чипове на Nvidia в своите роботи, но повече от 90% от компонентите са от Китай.
Настоящото поколение производствени роботи - масивни ръце, способни да заваряват и да изпълняват други задачи – са предимно от компании извън Китай, включително японската Fanuc, швейцарската инженерна група ABB и германската Kuka, собственост на китайския производител на домакински уреди Midea.
Според Международната федерация по роботика Китай е лидер в света по инсталирани във фабриките производствени роботи, над три пъти повече от тези в Северна Америка.
През миналия ноември страната призова за масово производство на хуманоидни роботи до 2025 г., но то ще започне в много по-малък мащаб, отколкото е необходимо за трансформиране на производството на електромобили.