Продажбите на iPhone са спаднали с 10% през тримесечието до края на март, което е по-рязък спад от прогнозирания и отразява слабите продажби в Китай въпреки възстановяването на индустрията за смартфони, пише Bloomberg.
Компанията е продала 50,1 млн. броя iPhone през първите три месеца на 2024 г., сочат предварителните данни на IDC, което е под средната прогноза на анализаторите, дадена за Bloomberg, за 51,7 млн. бройки за периода.
Компанията се бори да поддържа продажбите си на най-големия пазар на смартфони в света след дебюта на най-новото си поколение iPhone, който се случи през септември. Възраждането на Huawei Technologies, по-голямата конкуренция на вътрешния пазар и забраната на Пекин за чуждестранни устройства на работното място натежаха върху продажбите.
Спадът е особено впечатляващ, защото като цяло мобилният пазар записва най-добрия си растеж от години. Производителите на смартфони са продали 289,4 млн. броя телефони през периода, което представлява 7,8% ръст спрямо година по-рано, когато много производители се сблъскаха с излишък от непродадени устройства.
Samsung Electronics си върна челното място през първото тримесечие на годината, докато бюджетният бранд Transsion е увеличил продажбите си с 85%, а Xiaomi е успял да намали изоставането си спрямо второто място на Apple.
„Пазарът на смартфони излиза от турбуленцията от последните две години едновременно по-силен и променен“, споделя Набила Попал, директор изследвания в IDC. „Въпреки че и двата водещи играча отбелязаха спад през първото тримесечие, изглежда Samsung като цяло е в по-силна позиция, отколкото беше през последните тримесечия“.
Известните доставчици на Apple Hon Hai Precision Industry, Murata Manufacturing, LG Innotek и TDK записаха борсов спад в началото на азиатската търговия в понеделник, предвид по-широката разпродажба, породена от опасенията от ескалация на конфликта в Близкия изток.
По време на пандемията iPhone на Apple показа най-голяма устойчивост, тъй като потребителите се отдръпнаха от покупки на смартфони от повечето от неговите конкуренти, работещи с Android. Това натрупване на запаси доведе до агресивно ценообразуване от страна на китайски играчи като Xiaomi, на които бяха необходими месеци, за да се справят със свръхпредлагането си и сега отново започват да увеличават продажбите си. Изненадващото завръщане на Huawei миналата година – с нейния произведен в Китай чип и операционната система HarmonyOS в серията Mate 60 – свива дела на Apple на премиум пазара в Китай от август насам.
„Засилената конкуренция в Китай в голяма степен засяга спада на Apple през първото тримесечие“, казва Попал. Други региони пък започнаха годината с излишни запаси от iPhone след слаби продажби през последните месеци на 2023 г., допълва тя.
Средните търговски цени на смартфоните нарастват, тъй като потребителите все по-често избират телефони от висок клас, които възнамеряват да задържат за по-дълго, посочват от IDC.
През март Apple отвори голям нов магазин в центъра на финансовия хъб Шанхай, а главният изпълнителен директор Тим Кук присъства на събитието.
В Китай се намира най-голямата търговска мрежа на Apple извън САЩ, а тя носи близо една пета от приходите от продажби на компанията, които все още са силно зависими от iPhone. Много от присъстващите, с които екипът на Bloomberg е говорил на събитието в Шанхай, обаче твърдят, че са купили своите бройки iPhone преди повече от две години. Макар феновете на Apple да казват, че възнамеряват да останат в екосистемата на компанията, някои твърдят, че също така обмислят и опция за сгъваемо устройство от конкуренти или наследника на Mate 60 на Huawei.
Продажбите на смартфоните на Xiaomi през първото тримесечие са достигнали 40,8 млн. броя според IDC, като са скочили с 33,8% на годишна база, докато тези на Apple и Samsung са се понижили.