fallback

Колко често българите сменят смартфоните си?

Въпреки че българите предават все повече електронен отпадък за рециклиране, проблемите с него остават на дневен ред

13:19 | 18.03.24 г.

46% от потребителите в България сменят смартфона си на повече от две години, а 33% - когато спре да работи. Това показва проучване на социологическа агенция KANTAR, направено по поръчка на Yettel.

17 на сто от респондентите казват, че сменят телефона си до две години използване, докато 3% предпочитат да залагат на ново устройство всяка година.

Същевременно електронният отпадък е най-бързо растящият вид отпадък в света, коментира Маргита Колчева, старши съветник „Устойчиво развитие“ в Yettel. През 2022 г. глобалните електронни отпадъци са достигнали 59,4 млн. метрични тона, сочат данни на Global E-waste monitor, според които през 2025 г. обемът ще нарасне до 65,3 млн. метрични тона, а през 2030 г. ще е 74,7 млн. метрични тона.

Един от големите проблеми с електронните отпадъци в света е, че едва 17,5% от тях се събира разделно и се рециклира, разкрива още Global E-waste monitor. Останалите 82,5% попадат в традиционните сметища, превръщайки се в още по-голям проблем, защото могат да замърсят почвата с химикали и метали.

Средната степен на събираемост на електронните отпадъци в Европейския съюз за последващо рециклиране през 2021 г. е бил 46,2% при средна цел на блока от 65%, показват данни на Евростат, цитирани от Колчева. Това е спрямо средното тегло на електронното оборудване, пуснато на пазара през трите предходни години, т.е. от 2018 до 2020 г.

България обаче е сред лидерите в ЕС по събиране с около 105% за 2021 г., следвана от Словакия, показват данни на Евростат. 

„Нека се замислим дали е хубаво, че имаме толкова много, което можем да предадем, защото може би го пазим някъде вкъщи. Монетата има две страни“, коментира още Колчева.

По думите ѝ тенденцията хората да пазят повече стара електроника у дома постепенно започва да се преобръща.

„Докато в средата на 2022 г. процентът на хора, запазили старото си устройство, беше 49%, през миналата година отчетохме 43%. Това е позитивно, но имаме още много, което да свършим“, категорична е тя.

Главният изпълнителен директор на Yettel Джейсън Кинг коментира, че ESG усилията на оператора са започнали преди 3 години. Компанията отчита, че през 2023 г. е успяла да предотврати попадането на 27 233 килограма електронен отпадък в околната среда чрез своите програми. В търговските обекти на оператора са събрани с 60% повече електронни отпадъци в сравнение с 2022 г.

Yettel насърчава потребителите да носят стара електроника в нейните офиси, които да предават за рециклиране. Телекомът развива две програми – „Рециклирай и спести“ и „Върни и вземи“, които при покупка на ново устройство предоставят отстъпка за всеки, който е върнал старо устройство.

Рециклирането се извършва от две фирми. Естонската компания Foxway е тази, която оценява и поправя по-здравите и по-нови устройства, предадени на телекома, докато тези, които трябва да бъдат изцяло рециклирани, отиват при местния играч Nadin, разкри пред Investor.bg Маргита Колчева.

Днес компанията откри инсталацията „Рециклаторът“ на площад „Света Неделя“ в София, а планът е тя да се мести в различни точки на столицата и в страната, за да информира повече потребители за възможностите за рециклиране на електронен отпадък и влиянието му върху природата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:42 | 19.03.24 г.
fallback
Още от Хардуер виж още