През последните няколко години електрическите велосипеди процъфтяват в САЩ, водени от увеличения интерес към дейностите на открито в условията на коронавирусна пандемия, нарастващата осведоменост за ползите им като алтернатива на автомобилите и развиващите се вериги за доставка, които намаляват разходите. Средната цена на електрически велосипед за придвижване до работното място сега е около 2600 долара, а е възможно да се намери и приличен модел за по-малко от 1000 долара, пише Bloomberg.
Преди десетилетие обаче електрическият велосипед все още беше рядкост и повечето модели на пазара бяха направени с комплекти за преобразуване на стари модели, посочва Ед Бенджамин, основател и председател на Асоциацията за леки електрически превозни средства. За ранните поддръжници на идеята модернизирането на стария велосипед често беше по-евтино и по-лесно от закупуването на готова електрическа версия.
„Преди това беше голямо нещо“, коментира Бенджамин. „Това не е така от може би десет години насам, защото готовите велосипеди станаха много привлекателни на цена“, отбелязва той.
Масовото навлизане на електрическите велосипеди до голяма степен превърна комплектите за преобразуване в нишов продукт на пазара. Но 5-годишната Swytch се надява да навлезе в много по-широк мащаб: при масовите велосипеди. Компанията предлага комплекти за преобразуване на конвенционалните велосипеди с минимални разходи или въглероден отпечатък.
„Наистина е лесно да се направи“, споделя съоснователят и главен изпълнителен директор на Swytch Оливър Монтегю по време на интервю през октомври. „И това ще ви спести пари“, добавя той.
Като студент по инженерство в Оксфордския университет през 2012 г. Монтегю стартира малък бизнес, който изгражда и продава онлайн електрически велосипеди и комплекти за преобразуване на конвенционални колелета. С течение на времето той открива, че в складовете на компанията се натрупват стотици различни части, пригодени да работят с различни модели и размери велосипеди. „Проблемът, който ме накара да направя първата версия на прототипа на комплекта Swytch, беше просто опит да опростя моя онлайн магазин“, разказва Монтегю. През 2017 г. той съосновава Swytch с настоящата си съпруга Хейли и главния технологичен директор Димитро Хрома. Компанията продава първата версия на своя комплект чрез кампания за групово финансиране по-късно същата година.
Към 2022 г. Swytch е набрала около 6 млн. долара, главно от инвеститори ангели. Монтегю споделя, че компанията очаква да достави около 30 хиляди комплекта тази година, подкрепена от около 70 служители, генерирайки приходи от около 20 млн. долара.
Монтегю обича да казва, че всеки, който може да смени велосипедна гума, е квалифициран да използва комплект на Swytch. Когато даден велосипед на клиент бъде преоборудван, служители на компанията осъществяват нагледен преглед чрез видеовръзка.
При обикновените електрически велосипеди е невъзможно да се кара с изтощена батерия поради теглото. При оборудваните с технологията на Swytch велосипеди този проблем отпада, изтъква Монтегю.
Двигателната помощ при карането на велосипед с хардуер на Swytch може да бъде настроена на пет нива и работи само, докато клиентът върти педалите. Тя също така прекъсва при достигната скорост от 24 км/ч – ограничение, което може да бъде зададено и за 32 км/ч за велосипедите в САЩ.
До голяма степен изживяването с комплект на Swytch зависи от велосипеда, който се преоборудва.
Според Хрома подходът на компанията щади околната среда. „Ако купите чисто нов електрически велосипед, защото смятате, че е нещо добро за околната среда, първоначално заличавате тази полза, тъй като за изграждането на този велосипед трябва много алуминий, много метал, неща, които иначе не трябва да купувате“, изтъква Хрома.
Колко емисии се отделят при производството на електрически велосипеди и други подобни теми може да откриете в пълбата статия на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.