През последните седмици Apple Inc. е ускорила плановете си за преместване на част от производството си извън Китай, който отдавна е доминиращата страна във веригата за доставки, изградила най-ценната компания в света, твърди The Wall Street Journal, позовавайки се на източници, участвали в дискусиите. Те твърдят, че компанията казва на доставчиците си да планират по-активно сглобяването на продукти на Apple в други части на Азия, по-специално в Индия и Виетнам, и се стреми да намали зависимостта от тайванските предприятия, ръководени от Foxconn Technology Group.
Сътресенията в града, наречен iPhone City, помогнаха на Apple да промени дейността си. В гигантския „град в града“ в Джънджоу, Китай, 300 000 работници работят във фабрика, управлявана от Foxconn, за производството на iPhone и други продукти на Apple. В един момент само в нея се произвеждаха около 85% от линията Pro на iPhone, твърди фирмата за пазарни проучвания Counterpoint Research.
В края на ноември фабриката в Джънджоу беше разтърсена от бурни протести. Във видеоклипове, публикувани в интернет, се вижда как работниците, недоволни от заплатите и ограниченията заради Covid-19, хвърлят предмети и крещят „Отстоявайте правата си!". Видеоклиповете показват, че е имало полиция за борба с безредиците. Местонахождението на един от видеоклиповете е потвърдено от информационната агенция и услуга за проверка на видеоклипове Storyful. The Wall Street Journal потвърждава събитията, показани във видеоклиповете, чрез разговори с работници на мястото.
Според анализатори и източници от веригата за доставки на Apple след събития, които отслабиха статута на Китай като стабилен производствен център, сътресенията означават, че Apple вече не се чувства комфортно, когато толкова голяма част от бизнеса ѝ е свързана с едно място.
„В миналото хората не обръщаха внимание на рисковете от концентрация", казва Алън Йънг, бивш мениджър на Foxconn за САЩ. „Свободната търговия беше норма и нещата бяха много предвидими. Сега навлязохме в нов свят“.
Един от отговорите е да се ползват от по-голям брой асемблиращи компании - дори ако самите те са базирани в Китай. Според източници две китайски компании, които са напът да получат повече поръчки от Apple, са Luxshare Precision Industry Co. и Wingtech Technology Co.
По време на разговори с инвеститори по-рано тази година ръководителите на Luxshare са заявили, че някои клиенти в областта на потребителската електроника, които те не назовават поименно, се притесняват от сривове в китайската верига за доставки, причинени от превантивни мерки на Covid-19, недостиг на електроенергия и други проблеми. Те казват, че тези клиенти искат Luxshare да им помогне да работят повече извън Китай.
Мениджърите се позовават на т.нар. въвеждане на нови продукти или NPI, когато Apple назначава екипи, които да работят с изпълнители при превеждането на чертежите и прототипите на нейните продукти в подробен производствен план.
Това е същината на това, което е необходимо за реалното създаване на стотици милиони джаджи, и област, в която Китай, с неговата концентрация на производствени инженери и доставчици, е отличник.
Според хора, участвали в дискусиите, Apple е казала на своите производствени партньори, че иска те да започнат да се опитват да извършват повече от тази работа извън Китай. Ако държави като Индия и Виетнам не могат да правят и NPI, те ще останат „втора цигулка“, казват специалисти по веригата на доставки. Въпреки това забавянето на световната икономика и забавянето на наемането на служители в Apple затрудняват технологичния гигант да отделя персонал за работа с нови доставчици и нови държави, казват някои от източниците участвали в дискусиите.
Apple и Китай са прекарали десетилетия, обвързвайки се в отношения, които досега са били предимно взаимноизгодни. Промяната няма да дойде за една нощ. Apple все още пуска нови модели iPhone всяка година, заедно с постоянни актуализации на своите iPad, лаптопи и други продукти. Компанията трябва да продължи да управлява самолета, докато сменя двигателя, казва източник, пожелал анономност.
„Намирането на всички части за изграждане на мащаба, от който се нуждае Apple, не е лесно", казва Кейт Уайтхед, бивш оперативен мениджър на Apple, която сега притежава собствена консултантска фирма за веригите на доставки.
Две причини за промяната в стратегията
И все пак преходът е в ход, движен от две причини, които взаимно се подхранват, за да застрашат историческата икономическа сила на Китай. Някои китайски младежи вече не желаят да работят за скромно заплащане, като сглобяват електроника за богатите. Те се вълнуват отчасти заради тежкия подход на Пекин, който сам по себе си е проблем за Apple и много други западни компании. Три години след като Covid-19 започна да се разпространява, Китай все още се опитва да потуши епидемиите с мерки като карантини, докато много други страни се върнаха към предпандемичните норми.
Протестите в китайските градове през изминалата седмица, по време на които някои демонстранти призоваха за сваляне на президента Си Дзинпин, подсказаха, че критиките срещу ограниченията на Covid-19 могат да прераснат в по-голямо движение срещу правителството.Всичко това се случва в допълнение към повече от пет години на засилено американско-китайско военно и икономическо напрежение при администрациите на Тръмп и Байдън заради бързо разширяващия се военен отпечатък на Китай и американските мита върху китайски стоки, наред с други спорове.
Според Минг-чи Куо, анализатор в TF International Securities, който следи веригите за доставки, дългосрочната цел на Apple е да доставя 40% до 45% от iPhone от Индия в сравнение с едноцифрен процент в момента. Доставчиците твърдят, че се очаква Виетнам да поеме по-голяма част от производството на други продукти на Apple, като AirPods, смарт часовници и лаптопи.
Засега потребителите, които пазаруват за Коледа, са изправени пред едно от най-дългите чакания за iPhone от висок клас в 15-годишната история на продукта, което ще продължи до след Коледа. През ноември Apple отправи рядко срещано предупреждение в средата на тримесечието, че доставките на Pro моделите ще бъдат засегнати от ограниченията заради Covid-19 в завода в Джънджоу.
През ноември, когато протестите на работниците в предприятието се разраснаха, Apple излезе с изявление, в което увери, че е на място и търси решение на проблема. „Разглеждаме ситуацията и работим в тясно сътрудничество с Foxconn, за да гарантираме, че опасенията на служителите са разрешени", заяви тогава говорител.
Рискът от твърде голяма концентрация в Китай е отдавна известен на ръководителите на Apple, но в продължение на години те не правеха нищо, за да го намалят. Китай предлагаше грамотна и усърдна работна ръка, политическа стабилност и огромен местен пазар за продуктите на Apple.
Базираната в Тайван Foxconn, под ръководството на основателя Тери Гоу, се превърна в основна връзка между Apple в Калифорния и китайските заводи за сглобяване, където се сглобяват iPhone-ите. Мениджърите на Foxconn имат общ език и култура с работниците от континенталната част на страната. Pegatron Corp., друг базиран в Тайван изпълнител, играе по-малка, но подобна роля.
Както правителството в Пекин, така и местните власти в провинция Хенан, където се намира заводът в Джънджоу, подкрепят с ентусиазъм дейността на Apple, тъй като я смятат за двигател на заетостта и растежа.
Дори и сега, когато Пекин всеки ден отправя все по-остра антиамериканска реторика по въпроси като Тайван и правата на човека, тази подкрепа остава силна.
Вестник People's Daily, рупор на Китайската комунистическа партия, приветства производствената площадка на Apple във видеоклип от 20 ноември, заявявайки, че тя пряко или косвено осигурява повече от един милион местни работни места. По данни на мозъчен тръст, свързан с китайското правителство, през 2019 г. Foxconn е доставила в чужбина продукти на стойност около 32 млрд. долара от Джънджоу. Общо на групата Foxconn се падат 3,9% от износа на Китай през 2021 г., твърди компанията.
„Навременната помощ от страна на правителството... непрекъснато осигурява чувство на сигурност за мултинационални компании като Apple, както и за световната верига за доставки", се казва във видеото на People's Daily.
3,9% |
от износа на Китай през 2021 г. се падат на Foxconn. |
И все пак подобни думи звучат кухо за много американски предприятия в светлината на строгите антипандемични мерки на правителството, които възпрепятстват производството и предизвикват работнически вълнения. Проучване на Американско-китайския бизнес съвет от тази година установи, че доверието на американските компании в Китай е спаднало до рекордно ниско ниво, като около една четвърт от анкетираните са заявили, че през последната година поне временно са преместили части от веригата си за доставки извън Китай.
За да продължи да функционира по време на правителствените мерки срещу Covid-19, фабриката в Джънджоу бе сред тези, които бяха принудени да приемат система, при която работниците остават на място, а контактът с външния свят е ограничен до минимума, за да се запази движението на стоките. Foxconn е запечатала местата за пушене, изключила е вендинг машините и е затворила залите за хранене за сметка на храна, която работниците носят в спалните си помещения, често на половин час пеша, казват работниците.
Много от тях са избягали, прескачайки огради и вървейки по празни магистрали, за да се върнат в родните си градове. През ноември политиките за борба с пандемията и споровете за заплащането допълнително подхраниха недоволството на работниците. Някои от тях влязоха в сблъсък с полицията на обекта и оставиха зад себе си разбити стъклени врати.
Много от напусналите фабриката са млади хора, които заявиха в социалните медии, че са решили, че заплатите, равняващи се на 3 долара или по-малко на час, не са достатъчни, за да компенсират досадната производствена работа, утежнена от ограниченията заради Covid-19.
„По-добре е да си стоим вкъщи, отколкото да ни изсмукват капиталистите", пише в профила си в социална мрежа след протестите човек, който се представя за напуснал работник от Foxconn.
Потърсен за коментар, говорител на Foxconn цитира по-ранни изявления, в които компанията обвинява компютърна грешка за някои от проблемите със заплащането, повдигнати от новите служители. То заяви, че гарантира, че на новоназначените служители ще бъде заплатено това, което е било обещано в обявите за набиране на персонал. Говорителят отказва да коментира повече.
Политиката на Китай за Covid-19 „е абсолютен удар по веригата за доставки на Apple", каза анализаторът на Wedbush Securities Даниел Айвс. „Последният месец в Китай беше капката, която пречупи търпението на Apple за Китай“.
Куо, анализатор на веригата за доставки, заяви, че доставките на iPhone през четвъртото тримесечие на тази година вероятно ще достигнат около 70-75 млн. броя, което според него е с около 10 млн. по-малко от пазарните прогнози преди сътресенията в Джънджоу. Според него особено силно са били засегнати моделите от най-висок клас iPhone 14 Pro и Pro Max.
Различни са сведенията за броя на липсващите работници във фабриката в Джънджоу, като оценките варират от хиляди до десетки хиляди. Куо заяви, че през ноември фабриката е работила с около 20% от капацитета си, като се очаква през декември този показател да се подобри до 30-40%. Един положителен знак дойде в сряда, когато местното правителство в Джънджоу отмени ограниченията за затваряне на фабриката.
Един от мениджърите на Foxconn заяви, че стотици работници са били мобилизирани да преместят машини и компоненти с камиони и самолети на близо 1000 мили от Джънджоу в Централен Китай до Шънджън в южната част на страната, където са другите основни фабрики на Foxconn в Китай. Фабриките в Шънджън са компенсирали част, но не целия производствен дефицит.
Междувременно Foxconn предлага пари, за да накара работниците да се върнат и да останат за известно време. Едно от предложенията е бонус до 1800 долара за януари за работниците на пълно работно време в Джънджоу, които са постъпили на работа в началото на ноември или по-рано. Тези, които са искали да напуснат, са получили 1400 долара.
Индия и Виетнам имат свои собствени предизвикателства
Дан Панцика, бивш мениджър на Foxconn, който сега консултира компании по въпроси, свързани с веригите за доставки, заяви, че производството във Виетнам се развива бързо, но има недостиг на работници. Страната има малко под 100 млн. души население, което е по-малко от една десета от населението на Китай. Тя може да се справи с производствени обекти с 60 000 души, но не и с места като Джънджоу, които достигат стотици хиляди, каза той.
„В Индия и Виетнам не се правят телефони от висок клас", каза Панцика. „Никое друго място не може да ги прави“.
Индия има население почти колкото това на Китай, но не и същото ниво на правителствена координация. За Apple е трудно да се ориентира в Индия, тъй като всеки щат се управлява по различен начин и регионалните правителства натоварват компанията със задължения, преди да ѝ позволят да произвежда продукти там.
„Индия е Дивият запад по отношение на последователните правила и внасянето и изнасянето на стоки", казва Панцика.
Посолствата на САЩ в Индия и Виетнам не са коментирали темата пред WSJ.
Въпреки това „Apple ще трябва да намери много места, където да замени iPhone City", каза Панцика. „Ще трябва да се разпространят и да направят повече села вместо големи градове“.