Компанията за споделена микромобилност Bird напуска няколко пазара по света, тъй като се затруднява да изгради икономически жизнеспособен бизнес, става ясно от подадена пред американски регулатор информация.
Bird заяви, че ще „напусне напълно Германия, Швеция и Норвегия“, както и ще прекрати дейността си на „няколко десетки допълнителни, предимно малки и средни пазари" в САЩ, Европа, Близкия изток и Африка. Компанията не коментира темата пред TechCrunch, така че не е ясно кои градове ще напусне Bird. Единственият пазар в Близкия изток, на който Bird присъства, обаче е Израел, а изглежда, че Bird не присъства в нито една африканска държава. В България компанията е представена в София, а в приложението ѝ все още са налични скутери.
Свиването на бизнеса се случва няколко месеца, след като Bird съкрати 23% от персонала си в опит да стане по-финансово самостоятелна и да постигне рентабилност. По-важното е, че Bird наистина трябва да повиши цената на акциите си, за да не бъде делистната от Нюйоркската фондова борса. През юни Bird получи предупреждение от борсата за твърде ниска цена. Компанията получи шест месеца, за да се върне към изискванията, което означава да поддържа средна цена на акциите от поне 1 долар през 30 последователни дни на търговия и да има стойност на акциите над 1 долар в последния ден на търговия за съответния месец. По това време Bird се търгуваше за 0,56 долара на акция. Сега акциите ѝ се разменят за 0,37 долара след края на работния ден във вторник, но все пак отчете ръст от 1,01% за деня.
В публикация в блога си Bird обвинява градовете, в които липсва „стабилна регулаторна рамка", за много от проблемите си по пътя към рентабилността. Компанията заяви, че е преразгледала портфолиото си от градове, за да отстрани тези, които нямат такава рамка - градовете, в които има твърде голяма конкуренция, свръхпредлагане на превозни средства и пренаселени улици.
„В краткосрочен план настоящите макроикономически условия създадоха среда, която изисква от нас да повишим нивото си на финансова дисциплина и да правим ясно разграничение между пазарите, на които виждаме краткосрочен път към напълно самостоятелни операции, и тези, които изглеждат като по-дългосрочни и по-рискови инвестиции", пише Bird.
Не е ясно какво ще означава това за армията от мениджъри на флотилиите от скутери на Bird, които ще бъдат засегнати от промяната.
Мениджърите на автопарковете на Bird по същество са подизпълнители, които плащат авансови такси, за да управляват флотилиите от скутери за Bird. По същество те плащат за наемане на скутерите от Bird, за да могат да ги използват и да получават приходи, но отговарят за поддръжката, съхранението и поддържането на подходящо застрахователно покритие. Програмата е критикувана, че може да вкара неопитни служители на граждански договори в дългове за скутери, които никога няма да притежават.