Докато Марк Зукърбърг говореше пред камерата в предварително записана презентация във вторник, за да даде началото на годишната конференция за виртуална реалност на Meta Platforms Inc., той трябваше да се обърне към слона в стаята: огромният скептицизъм около визията му за метавселената продължава да расте.
Новите потребители намират основната му платформа Horizon за бъгава, а служителите бяха започнали да се притесняват за радикалното преминаване към виртуална реалност, което Зукърбърг обяви на това събитие преди една година. Те се нуждаеха от основателна причина да повярват във визията му, но съоснователят на Facebook не им даде такава, пише в свой коментар за Bloomberg Парми Олсън.
Вместо това той удвои усилията си, за да впечатли хората с авангардни технологии, представяйки скъпо, високотехнологично устройство, което едва ли някой ще си купи. Той се фокусира върху това как устройството ще се използва от работодателите за провеждане на работни срещи, въпреки че все още почти няма пазар за това.
„Приоритет е хардуерът, който поддържа изражения на лицето и контакт с очите... проектиране на нови аватари и нови фотореалистични аватари. Това са неща, които са приоритетни, ако сте фокусирани върху това да помагате на хората да се свързват", каза Зукърбърг в края на своето изказване, което беше празно откъм подробности, като например срокове за появата на пазара на продуктите или конкретния принос на няколко известни партньори като Microsoft Corp.
Въпреки че Зукърбърг прекара по-голямата част от продължилата час и половина презентация в обичайния си вид пред камерата, имаше и един кратък момент, в който съоснователят на Facebook се разхождаше по виртуалната сцена като аватар, който поне веднъж имаше крака. Със засенчване на лицето и по-плавни жестове това беше подобрение в сравнение с карикатурната версия, за която Зукърбърг беше подиграван, че публикува през август.
Но и тя също подчертава как обсебващата и повърхностна формула на Зукърбърг за човешките отношения се основава на неща като реалистични визуализации на лица, които могат да повдигнат вежди, и дублиране на офис мотиви като лепящи се листчета и бели дъски в дигитална форма.
Зукърбърг много погрешно е разбрал какво кара хората да се насочват към нови платформи, а именно уникалните преживявания и стимулите, а не все по-добрите графики. Някои от разработките на Meta в областта на виртуалната реалност са наистина добри, но презентацията във вторник подчерта до каква степен това е просто проект на специалистите, а не целият фокус на компанията.
Преходът на Зукърбърг към метавселената може да се превърне в една от най-големите корпоративни стратегически грешки на нашето време, а упоритият му фокус върху скъпия хардуер и футуристичните услуги говори за лидер, който все повече губи връзка с начина, по който потребителите действително използват технологиите.
Като начало, метавселената не е задължително да съществува само чрез VR очила. Вече има няколко изключително успешни платформи за метавселена - Roblox Corp. и Fortnite на Epic Games Inc. с десетки милиони потребители, които ги посещават чрез лаптопи и мобилни телефони, като вид случайно играене и непринудено общуване. Техният успех се дължи на предлагането на уникални преживявания и стимули за създаване на игри.
За тази цел главният технологичен директор на Meta Андрю "Боз" Босуърт заяви във вторник, че компанията „разработва Horizon Worlds в интернет", които хората могат да посещават в браузърите си, потвърждавайки намека, който той пусна по-рано тази година. Може би това е мъдър ход, защото ще отвори платформата за още милиони потенциални потребители, които не се интересуват непременно от триизмерни преживявания или от носенето на очила. Но изглежда, че това усилие не е приоритет. Босуърт прекара по-малко от минута в разговори за браузър предложението и не посочи срокове за въвеждането му.
Зукърбърг се съсредоточи върху представянето на Meta Quest Pro – високотехнологичните очила за виртуална реалност, които ще прогони още повече хора от неговата платформа. Цената им е 1499 долара, което е повече от три пъти по-висока цена от тази на сегашната слушалка Meta Quest 2, която се продава за около 400 долара. По думите му те ще ви помогнат „да бъдете по-присъстващи, по-продуктивни, повече себе си“.
Quest Pro има някои интригуващи функции, включително възможност за проследяване на изражението на лицето и за виждане на част от света около вас през визьора. Странно е обаче, че целевият му пазар е по-скоро бизнесът, а не традиционната аудитория на геймърите, използващи виртуална реалност.
Работодателите харесват софтуер, който измеримо ще направи служителите им по-продуктивни.Но виртуалната реалност е слабо застъпена като инструмент за съвместна работа в компаниите, дори сред конкурентите на Meta. Когато през август Олсън се свързва с няколко големи фирми, които са закупили големи партиди VR очила, почти всички са казали, че те се използват за обучения или събития. Дори служителите на самите компании за виртуална реалност в голяма степен използват Zoom за срещи, а не за очилата. Зукърбърг се опитва да създаде пазар, който едва ли съществува, с помощта на мъгляви маркетингови приказки за „усещане за социално присъствие в споделено пространство".
Meta е компания за масовия пазар. Близо 3 млрд. души посещават Facebook всеки месец, което я прави най-активната социална медийна платформа в света. Повече от 1 милиард посещават Instagram на Meta, а около 2,5 милиарда използват редовно WhatsApp.
Винаги е било трудно да се репликират тези цифри, но броят на активните потребители на Horizon Worlds е тревожно малък в сравнение с тях - около 300 000. Вместо да увеличава този брой, Зукърбърг се стреми към нишови пазари на заклети потребители с пари за харчене, геймъри и работодатели, които се стремят към експерименти, а не към масовите потребители. Това би трябвало да притеснява инвеститорите. Акциите на Meta поевтиняха с близо 4% при затварянето на пазара в Ню Йорк във вторник, а от началото на годината досега са загубили 62% от стойността си досега през тази година. Компанията не се е търгувала на толкова ниско ниво от януари 2017 г., т.е. преди почти шест години.
„Намираме се в началото на нова ера на компютрите", каза Зукърбърг, докато приключваше основната си реч. Тя ще бъде „по-социална и по-човешка от всичко, което познаваме досега". Но, уви, тя няма да бъде толкова голяма, колкото Facebook.