Американският технологичен концерн Apple Inc. работи по абонаментна услуга за покупки на iPhone и други хардуерни продукти - ход, който би могъл да направи притежанието на устройствата подобно на плащането на месечна такса за приложения, предава Bloomberg, позовавайки се на запознати с въпроса източници.
Услугата ще бъде най-големият опит на Apple в областта на автоматично повтарящите се продажби, позволявайки на потребителите да се абонират за хардуер за първи път - а не само за цифрови услуги. Но проектът все още е в процес на разработване, твърдят източниците, които са помолили да не бъдат идентифицирани, тъй като инициативата не е обявена официално.
Акциите на Apple се изкачиха до сесиен връх, след като Bloomberg съобщи новината в четвъртък, и затвориха с ръст от 2,3% на 174,07 долара. Въпреки че акциите все още са с 2% по-ниски за годината, Apple вече осем поредни дни бележи ръст - най-дългата серия от ноември насам.
Въвеждането на абонаментен модел за хардуер, подобно на програма за лизинг на автомобили, би била сериозна промяна в стратегията на компанията, която обикновено продава устройствата на пълна цена, понякога на вноски или със субсидии от оператора. Това може да помогне на Apple да генерира повече приходи и да улесни потребителите да приемат да харчат хиляди долари за нови устройства.
iPhone е най-големият източник на продажби на Apple, като миналата година е генерирал близо 192 млрд. долара - повече от половината от приходите на компанията.
Говорител на базираната в Купертино, Калифорния, Apple отказва да коментира плановете на компанията.
Идеята е процесът на закупуване на iPhone или iPad да се изравни с например плащането за съхранение на данни в iCloud или месечен абонамент за Apple Music. Apple планира да позволи на клиентите да се абонират за хардуер със същия Apple ID и акаунт в App Store, които днес използват за купуване на приложения и абониране за услуги.
Програмата ще се различава от програмата за разсрочено плащане по това, че месечната такса няма да бъде цената на устройството, разпределена за 12 или 24 месеца. По-скоро това ще бъде месечна такса, която все още не е определена и която зависи от това кое устройство ще избере потребителят.
Концернът обсъжда възможността потребителите на програмата да заменят устройствата си с нови модели, когато се появи нов хардуер. В исторически план тя пуска нови версии на основните си устройства, включително iPhone, iPad и Apple Watch, веднъж годишно.
Apple работи по абонаментната програма от няколко месеца, но наскоро проектът е бил оставен на заден план в опит да се стартира по-бързо услугата „купи сега, плати по-късно". Въпреки това абонаментната услуга все още се очаква да стартира в края на 2022 г., но може да бъде отложена за 2023 г. или в крайна сметка да бъде отменена, казват източниците.
През миналата година Bloomberg съобщи, че компанията работи по услугата „купи сега, плати по-късно" за всички трансакции с Apple Pay.
Компанията е провела предварителни вътрешнофимени обсъждания за присъединяване на абонаментната програма за хардуер към своите пакети Apple One и плановете за техническа поддръжка AppleCare. Apple стартира пакетите през 2020 г., за да позволи на потребителите да се абонират за няколко услуги - включително TV+, Arcade, Music, Fitness+ и iCloud - срещу по-ниска месечна такса.
Абонаментите вероятно ще се управляват чрез акаунта на потребителя в Apple на неговите устройства, чрез App Store и на уебсайта на компанията. Вероятно ще има и опция за плащане в онлайн магазина на Apple и във физическите ѝ обекти за продажба на дребно. Акаунтите на Apple обикновено са свързани с кредитната или дебитната карта на потребителя.
Производителят на iPhone няма да е първата компания, която предлага абонаменти за хардуер. Peloton Interactive Inc. наскоро започна да тества абонаментна услуга, която позволява на потребителите да наемат уредите и фитнес съдържание срещу 60-100 долара на месец. Google също изпробва подобен подход със своите лаптопи Chromebook, насочени към корпоративни клиенти.
В миналото Apple е предлагала няколко програми за разсрочено плащане, за да разпредели разходите за устройствата, но не и с абонаментен модел.
През 2015 г. компанията стартира програмата iPhone Upgrade Program, финансирана чрез Citizens One Personal Loans, която позволява на потребителите да разпределят разходите за iPhone за 24 месеца и да преминават към нов модел на всеки 12 месеца. Тя също така позволява на потребителите на Apple Card да разпределят разходите за iPhone или Apple Watch за 24 месеца или за iPad или Mac за 12 месеца. Мобилните оператори също предлагат няколко програми за месечно разсрочено плащане.
Новият подход може да направи съществуващите услуги по-малко привлекателни. Абонаментна програма, обвързана с акаунт в Apple, вероятно ще бъде по-лесна за управление от програма на оператор или дори от плановете за разсрочено плащане за Apple Card.
Някои представители на Wall Street и преди са призовавали Apple да премине към абонаментен модел. Анализаторът на Sanford C. Bernstein & Co. Тони Саконаги представи идеята за хардуерни абонаменти през 2016 г., като тогава заяви, че това може да помогне на Apple да достигне пазарна оценка от 1 трилион долара. Apple достигна този крайъгълен камък, без да възприеме подхода - в момента стойността ѝ е 2,84 трилиона долара - но Саконаги припомни за идеята си в четвъртък.
„В сравнение с кафето в Starbucks или абонамента за New York Times, iPhone е изгодна сделка“, каза той.
„Много клиенти трудно биха се сетили за една-единствена вещ, която използват повече от своите iPhone", каза той. „Освен това цената на iPhone е относително изгодна в сравнение с други услуги, за които потребителите плащат с готовност“.