Това, което започна като кампания за информираност през 2010 г., прерасна за малко повече от десетилетие във Fairphone, която през миналата година продаде хиляди телефони, произведени от отговорно получени и рециклирани материали, пише Ройтерс.
Въпреки че около 99% от телефоните, които базираната в Нидерландия фирма произвежда, се продават на физически лица, корпорациите започват постепенно да проявяват интерес, твърди главният изпълнителен директор Ева Гоуенс.
Рециклирането е важна характеристика на енергийния преход, при който компании, правителства и частни лица се стремят да намалят въглеродния си отпечатък и да постигнат строги цели за емисиите си.
А отговорното снабдяване от няколко години е основна тема, особено в технологичния и автомобилния сектор, където светлината на прожекторите падна върху нарушенията на човешките права и детския труд в мините в Демократична република Конго (ДРК).
„След няколко години на кампания осъзнахме, че не създаваме алтернатива... Решихме да станем част от тази индустрия, да станем компания“, посочва Гоуенс в интервю. „Нашата цел е до 2023 г. 70% от материалите ни да са справедливо добивани“.
Fairphone продаде 95 хил. телефона миналата година.
„Имаме програма в ДРК, където работим с Fair Cobalt Alliance, за да подобрим ситуацията в мините“, твърди Гоуенс за Fairphone, която доставя своя кобалт от няколко държави.
Fair Cobalt Alliance има за цел да направи мините по-безопасни, да сведе до минимум въздействието им върху околната среда и да създаде подходящи условия за работа за мъжете и жените, работещи в тези обекти.
Гоуенс твърди, че веригата за доставките е сложна и че кобалтът, който се ползва в презраждащите се батерии за телефони не са „100% проследими“.
„Ако държите кобалта отделно от цялата верига на доставки, това би било супер скъпо и миньорите няма да се възползват от това“.
Когато Fairphone започва през 2013 г., целта е да привлече „по-тъмнозелената“ аудитория, готова да направи компромис с функционалността и да допринесе за устойчивостта.
Сега компанията се стреми да се разшири в това, което Гоуенс нарича „по-светлозелена“ зона – потребителите, интересуващи се от устойчивост и справедливост, но по-малко склонни да правят компромис с функционалността.
„През целия живот на Fairphone продаде над 300 хил. устройства“, коментира Гоуенс.
Fairphone генерира 2 млн. евро печалба миналата година.