fallback

Amazon представи Astro, автономен домашен робот

С подвижния му интелигентен екран компанията възнамерява да създаде нова продуктова категория, но роботът не може да направи твърде много за дома

08:49 | 29.09.21 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

От известно време хардуерните събития на Amazon са по-изненадващи от тези на бившата „One More Thing“ компания - Apple. Най-големият онлайн търговец на дребно в света често представя странни, футуристични устройства, но пускането им на пазара често е години напред в бъдещето. Е, и тази седмица Amazon остава верен на тази традиция.

Този път последната изненада на събитието беше автономният домашен робот Astro. Подвижната миниатюра с екран като лице ще струва 1500 долара. Но първите купувачи, които попаднат в списъка на чакащите (те трябва да бъдат поканени там от концерна), трябва да го получат в най-добрия случай в края на годината за 1000 долара.

Екранът на устройството, който по подразбиране показва чифт кръгове, за да имитира очи, е в състояние да пътува със скорост от около метър в секунда. Вградените камери помагат на робота да картографира обкръжението си и да се ориентира, а Astro има и перископ, за да разшири зрителното си поле, предава Bloomberg. 

„Клиентите не искат само Alexa на колела“, казва Дейв Лимп, ръководител на звеното за устройствата и услугите на Amazon. „Въплътихме го с уникална персона, която е изцяло негова“.

Amazon обаче счита Astro за т. нар. Day One продукт – комуто  може да е нужно повече време, за да стигне до пазара. „Горещо от лабораторията“, както го нарича Филип Бергер, шефа на Германия за Alexa. Пускането в Европа също изглежда далеч в бъдещето.

Със своята камера и дисплей роботът, който е подобен на малкия брат на Wall-E от едноименния филм на Pixar, засега изглежда като един вид подвижно Echo Show, което позволява например мобилни видео разговори. Вместо да говори много за функциите на робота, Amazon представи няколко специалисти по роботика, които похвалиха способността на Astro да избягва препятствията.

Astro обаче все още не изглежда наистина полезен, по-скоро изглежда като навлизане в нова категория. Във видео, придружаващо презентацията на Amazon, изпълнителният директор за устройствата Чарли Тричлер описва стимула на концерна да започне разработването на робота Astro. „На една от срещите на висшето ръководство говорихме за това дали някой в стаята мисли, че след пет, 10 години няма да имаме роботи в дома си“, каза Тричлер. „И всички казахме – да, така мислим. Затова и казахме: е, да започнем да действаме“.  Освен това Amazon доразвива добре познатото си портфолио от интелигентни високоговорители, камери за врати и звънци. Най-голямата иновация тук бе Echo Show с 15,6-инчов екран, който е прикрепен към стената и прилича повече на телевизор, отколкото на говорител с дисплей.

Мириам Даниел, вицепрезидент за Echo и Alexa, нарече устройството „кухненски телевизор“, който може да служи предимно като интелигентен семеен календар и контролен център за интелигентни домашни устройства.

Amazon разработи за устройството нов AI чип, наречен AZ2, който има за цел да подобри обработката на данните на устройството и по този начин да защити поверителността на потребителите. За разлика от Astro, Echo Show 15 скоро ще се предлага и в Европа и ще струва 250 евро.

Какво значи това за Amazon?

Базираната в Сиатъл компания измина дълъг път като хардуерен играч след неуспешен опит да влезе на пазара на смартфони преди няколко години. Amazon изгради огромен електронен бизнес около своите гласово контролирани интелигентни високоговорители Echo и придружаващия софтуер на Alexa. През последните няколко години Amazon представяше нови продукти, опитвайки се да се позиционира в центъра на процъфтяващия пазар на джаджи за интелигентните домове.

Компанията не публикува финансови или оперативни резултати от своята дивизия за устройства и услуги, но Euromonitor International оценява, че линията на джаджите на Amazon е третата най-продавана марка в САЩ по продажби на единици, като отстъпва само на Apple Inc. и Samsung Electronics Co.

По-голямата част от продуктите обаче са сравнително евтини джаджи, като стрийминг стиковете Fire TV или миниатюрните високоговорители Echo. Счита се, че концерна поддържа умишлено ниски цени, които едва покриват производствените разходи, за да се наложи на пазара на устройствата за умни домове. В лицето на Astro Amazon, компания с репутация на производител на оскъден и утилитарен хардуер, трябва да реши най-големия си тест досега: продажбата на премиум продукт с привлекателна цена.

Няколко от другите актуализации на Amazon, обявени във вторник - от провесионалните видеокамери Ring до приложение за грижи за възрастни и нови гласове за Alexa, бяха насочени към добавяне на платени или абонаментни услуги към популярните продукти на Amazon.

За сметка на всичко това базираната в Сиатъл технологична компания напредва доста бързо в нови продуктови категории. Фактът, че портфолиото става доста объркващо и че някои от продуктите, които някога бяха представени, така и никога не излизат на пазара, изглежда са включени в цената. Там, където Apple се бори да избегне публични провали, Amazon задейства всички усилия.

По този начин Amazon етаблира добре своите камери за наблюдение и алармени системи с марката Ring, поне в САЩ - дронът за домашна употреба с Ring трябва да бъде доставен поне на купувачите в списъка с покани една година след пускането му.

Какво липсва?

Ясната полза за клиентите. Мечтата за асистент за Android за дома е древна, но освен прахосмукачката и роботите за почистване никой никога не е представил такъв. Недостатъчният интелект или неспособността да се избегнат препятствията е само един фактор. „Три неща са важни, когато става въпрос за роботи за частни лица“, каза предприемачът по роботика Паоло Пирянян пред Handelsblatt миналата година. "Цената, цената и цената". С цена от едва 1500 долара Astro е достатъчно евтин, за да впечатли повече от няколкото богати технологични ентусиасти. Това може да се случи едва тогава, когато роботът е в състояние да облекчи собствениците си от домакинските задължения.

В по-малка степен това се отнася дори за устройствата на Amazon от линията Echo. Повечето потребители ги използват предимно като езиково надарени джубокси. Функцията за семеен календар и като минителевизор по време на рязането на зеленчуци например все пак представлява поне малка крачка напред.

По-рано този месец Amazon представи първата си линия от собствени телевизори, както и актуализация на своята линия за електронни четци Kindle. Bloomberg News съобщи през миналата седмица, че Amazon работи върху по-голям Echo с монтиран на стена екран, телевизионен саунд бар и по-модерна технология за интелигентни високоговорители за използване в автомобили. Компанията също така обмисля разработването на носимо устройство за деца, задвижвано от Alexa.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:53 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Хардуер виж още