Intel планира да изгради нови производствени звена в Европа, оценени на до 95 млрд. долара. С това компанията иска да отговори на международната надпревара за добавяне на производствен капацитет в момент, в който светът се бори с недостига на чипове, пише Wall Street Journal.
Главният изпълнителен директор на компанията Пат Гелсингер заяви, че тя планира да изгради два завода за полупроводници на нова локация в Европа и потенциално може допълнително да увеличи присъствието си. С това общите инвестиции на компанията за повече от 10 години са еквивалентни на близо 80 млрд. евро. Заводите ще трябва да се справят с все по-голямото търсене на чипове за компютри, автомобили и електроника.
„Тази нова ера на постоянно търсене на чипове се нуждае от дръзко, смело мислене“, коментира той на събитие на автомобилната индустрия в Мюнхен.
Тази година конкурентът Taiwan Semiconductor Manufacturing Co., най-големият поддоставчик на чипове в света, заяви, че ще инвестира рекордните 100 млрд. долара в следващите три години, за да увеличи производствения си капацитет. През август южнокорейската Samsung Electronics пък обяви, че планира да увеличи инвестициите си с една трета до над 205 млрд. долара в следващите три години, като част от амбициите ѝ да стане лидер в производството на чипове.
Глобалният недостиг на полупроводници засегна особено силно автомобилните производители. Ford Motor и General Motors миналата седмица обявиха, че съкращават производството поради недостиг на чипове. През август Toyota Motor сподели, че през септември ще намали производството си с 40% в глобален мащаб.
Intel твърди, че планира да ангажира производствения си капацитет в Ирландия изцяло с поръчки за сектора за автомобилни чипове. Освен това предвижда екип за проектиране на чипове, така че да помогне на другите да адаптират дизайна си, така че да мога да използват производствените възможности на Intel.
Бизнесът на Intel, насочен към производството на чипове за други компании, вече ухажва потенциални клиенти, включително автомобилни играчи, обяви компанията.
Главният изпълнителен директор на Daimler Ола Калениус коментира пред Wall Street Journal, че компанията му е в пряк контакт с прозводителите на полупроводници, за да следи доставките. Освен това твърди, че очаква недостигът да остане критичен до 2023 г.
Днес Гелсингер прогнозира, че пазарът на чипове за автомобили ще се увеличи повече от два пъти до края на десетилетието. По думите му полупроводниците ще представляват повече от 20% от разходите за материали за нови премиум автомобили, спрямо 4% през 2019 г., тъй като новите възможности за подпомагане на водача, ярките сензорни екрани и други функции ще изискват повече изчислителна мощ, след като станат по-широко разпространени.
Разширяването на производството на Intel в Европа е част от усилията под ръководството на Гелсингер за превръщането на Intel в голям поддоставчик на чипове, произвеждащ полупроводници не само за собствени цели, но и за компании като гигантите Qualcomm и Amazon.com. Гелсингер даде начало на тези усилия през март с обещанието за построяване на два завода в Аризона за 20 млрд. долара. След това беше добавена и експанзия в Ню Мексико на стойност 3,5 млрд. долара.
Intel планира до края на годината да вземе решение къде да бъде разположен новият ѝ американски завод, коментира още той.
Компанията търси субсидии, които политиците от САЩ и Европа предлагат, докато се опитват да осигурят доставки на компоненти, които са особено важни за икономическия растеж. Властите във Вашингтон предвиждат милиарди долари субсидии за местното производство на чипове. Европейските лидери, включително еврокомисарят Тиери Брьотон и германският финансов министър Петер Алтмайер, също настояха за финансови стимули като част от целта за удвояване дела на Европа в глобалния производствен капацитет на чипове до 20% през следващото десетилетие.
В миналото западните правителства предлагаха ограничени стимули на производителите на чипове, дори когато азиатските страни се насочиха към изграждането на своята местна индустрия и предложиха редица отстъпки от комуналните услуги и данъчни облекчения на производителите. Това доведе до насочване на индустрията към Южна Корея, Тайван, Китай, Япония и Сингапур през последните няколко десетилетия. През 1990 г. Съединените щати управляваха 37% от световния капацитет за производство на чипове, но сега отговарят само за 12%, сочат данни на Boston Consulting Group от миналата година.
Политиците започнаха да ухажват Intel, TSMC, Samsung и други, докато компаниите обмисляха своите инвестиционни планове.
През последните месеци Гелсингер се срещна с водещи политици в Брюксел и страните от Европейския съюз, за да спечели финансова подкрепа за експанзията на Intel. Субсидиите ще направят европейския завод конкурентоспособен.