През последните месеци Николай Венделбое, главният финансов директор на датската компания за електроника Bang & Olufsen, се е сдобил с нова отговорност – определяне на ценовия диапазон за това, което компанията е готова да плати за чипове. Тази тактика е насочена към осигуряване на доставките на един засегнат от проблеми пазар, пише Wall Street Journal.
Bang & Olufsen, която се нуждае от микрочипове за много от своите продукти, включително колонките и телевизорите, има малко служители, работещи в Сингапур, които придобиват тези ключови компоненти от доставчици, в зависимост от това какво е налично на пазара, твърди Ванделбое. „Когато успеете да намерите 10 хил. или 20 хил. компонента, трябва да се обадите веднага“, допълва той.
Екипът е създаден в отговор на недостига на компоненти, започнал миналата есен. Той консултира Ванделбое за ценовия диапазон, който Bang & Olufsen намира за приемлив, както и за въдействието на покупките върху брутния марж. Членовете на екипа придобиват компоненти в зависимост от това кога възниква възможност за закупуването им, посочва финансовият директор. Мандатът се актуализира на тримесечие или когато са необходими промени според финансовия директор.
В сряда Bang & Olufsen заяви, че увеличените разходи за компоненти и логистика имат 5,5 процентни пункта негативно въздействие върху брутния марж през последното фискално тримесечие, завършило на 31 май. И все пак брутният марж на компанията за периода е 41,1%, или с 1,7 процентни пункта нагоре спрямо година по-рано.
Bang & Olufsen отчете 776 датски крони тримесечни приходи (123,4 млн. долара), спрямо 377 млн. датски крони през същия период миналата година.
Компанията обичайно плаща целите или допълнителните разходи, свързани с покупките през тази мрежа, вместо да ги прехвърля на други производители или на веригата си на доставки. Цените за устройствата, използвани за измерване капацитета на батериите, са нараснали значително – от 1,50 долара до 18 долара – през последните месеци, илюстрирайки предизвикателствата пред главния финансов директор що се отнася до прогнозите.
Освен това компанията работи по подписването на дългосрочни договори с доставчици и опростяване на някои от компонентите, използвани в нейните продукти, за да намали зависимостта си от определени производители, коментира Венделбое. Освен със своята фабрика в Дания, Bang & Olufsen работи предимно с външни производители в Азия и в други части на Европа.
Недостигът на някои ключови компоненти, който компанията смята, че ще продължи още 12 до 18 месеца, затруднява възможностите на Bang & Olufsen да продава повече продукти, твърди финансовият директор. „Можехме да продадем повече през миналата година, ако не беше недостигът на компоненти“, коментира той, визирайки фискалната година, завършила на 31 май.
През април Bang & Olufsen започна да повишава цените на продуктите в портфолиото си средно с 2%, като се фокусира повече върху по-скъпите артикули, където потребителите са по-малко чувствителни. Въпреки това това повишение покрива само част от по-големите разходи, коментира Венделбое.
Тъй като е насочена към премиум пазара, продажбите на Bang & Olufsen са по-слаби от тези на компаниите от масовия пазар в този сектор, което потенциално ограничава възможностите ѝ да преговаря с доставчици, твърдят анализатори.
„B&O не разполага с голяма пазарна мощ, но, разбира се, търси възможни или допълнителни нови доставчици“, коментира Бенджамин Силвърстоун, анализатор в скандинавската инвестиционна банка ABG Sundal Collier.
По думите му недостигът на компоненти оказва сериозно влияние върху продажбите на някои продукти, като наскоро пуснатите на пазара слушалки, чието предлагане е органичено.
Bang & Olufsen все още работи по оценката на въздействието на неотдавнашното увеличение на цените върху продажбите ѝ, твърди Ванделбое. „Следим тези неща постоянно“, допълва той. По думите му компанията може да обмисли и допълнително повишаване на цените.