Анулираният тази година Световен мобилен конгрес винаги е бил голямата сцена за претендентите от големите марки смартфони. След завръщането си Nokia Mobile използва тази възможност по-добре от много други производители. Но изпълнителният директор Флориан Сайше сега трябва да докаже, че Nokia може да печели клиенти със своите продукти и отвъд носталгията. А тясното партньорство с Android на Google трябва да помогне за всичко това.
Едва само преди три години една дата също можеше да ни накара да изпитаме носталгия. През 2017 г. Nokia, която официално изчезна като марка от пазара на мобилни телефони през 2015 г., се завърна с шум и трясък на Конгреса в Барселона. Новото издание на класическия мобилен телефон с бутони 3310 предизвика повече вълнение в пресата, отколкото презентациите на най-новите водещи смартфони от Samsung, Huawei и Сие, взети заедно.
Оттогава марката Nokia съществува два пъти от гледна точка на потребителя. Като индустриална група Nokia за цифровите инфраструктурни решения и като Nokia Mobile, зад която се крие производителят на мобилни телефони HMD Global. Но три години по-късно признаците на преродената финландска марка мобилни телефони не са чак толкова розови. Пазарният анализатор Counterpoint Research изчисли, че продажбите на смартфони на HMD Global са паднали с 27 процента до 12,9 милиона смартфона през 2019 година. Ние обаче не сме готови да преглътнем още една смърт след окончателния край на марката смартфони Blackberry.
A и това няма да се случи толкова просто, тъй като Nokia Mobile е една от малкото марки смартфони, чието оцеляване в бизнеса зависи само отчасти от успеха на пазара на смартфоните, тъй като компанията произвежда и мобилни телефони с бутони - наречени Feature Phones. Флориан Сайше, главен изпълнителен директор за Европа в HMD Global твърди пред журналисти, че от тях "продаваме стотици милиони копия. Ние сме лидер на световния пазар в областта на Feature Phones”.
Разбира се, дори той не крие, че компанията не може да разчита на тези телефони за успеха си. Тенденцията е пазарът на смартфони да продължи да расте, а пазарът на телефоните с бутони да се сива. Но това не променя факта, че Feature Phones все още ще бъдат икономически много атрактивен сегмент в обозримо бъдеще, особено в развиващите се страни.
А този тренд не се ограничава до нововъзникващите страни. Сайше забелязва копнеж по бутоните и у западните развити пазари: „Понякога функционира като цифров детокс и някои търсят втори мобилен телефон, който да им предлага само основните функции. И разбира се, все още го има и по-старото поколение, което никога не е преминало към смартфона”.
В средносрочен план обаче Nokia Mobile ще оцелее на пазара на мобилни телефони само ако може да се утвърди като ясно позиционирана марка за класически смартфони. И в този аспект компанията се опитва да спечели целева група, която се интересува слабо от дългогодишната традиция зад бранда Nokia. Младите потребители не могат да имат носталгична връзка с Nokia. Ето защо, за да спечели тяхното благоволение концернът се стреми да бъде най-добрият производител на телефони с Android.
Слогънът Your Nokia Phone just keeps getting better обобщава стратегическата посока. Всички модели на Nokia се доставят с най-новата версия на Android, гарантирано получават две актуализации на новите поколения Android и актуализация на защитата всеки месец. В класа от 100 до 350 евро Nokia иска да осигури най-доброто съотношение цена-производителност за Android. Освен това има стратегически подбрани хардуерни функции, като особено висококачествени камери или дисплеи. Като цяло целта е се предложи технология, която иначе не бихме очаквали в този ценови диапазон. И комбинират това с качеството на софтуера, което все още е най-модерното дори след няколко години.
Нека погледнем накратко към два от моделите във входящия ценови диапазон.
NOKIA 2.4 - никак нелошо за 130 евро
Не е лесно да се намерят приемливи смартфони в ценовия диапазон под 150 евро. С Nokia 2.4 производителят HMD представи устройство, което трябва да запълни празнината. Да, това може би не е смартфон за клиентите с по-високи изисквания, но може да бъде полезна алтернатива на по-скъпите устройства, особено за младежите или за по-възрастни хора, сега навлизащи в света на Android.
Визуално Nokia 2.4 не издава ниската си цена. Той има много добре направен пластмасов корпус с матов, оребрен гръб, който е приятен на допир. А в малко по-широкият корпус има място за жак за слушалки.
Дисплеят е висок 6,5 инча и тъй като рамките му са доста широки, приляга удобно в ръка. Nokia 2.4 тежи почти 200 грама. С HD+ разделителната способност на екрана е достатъчно висока, за да показва достатъчно добре съдържанието, но на ярка слънчева светлина може да има леки проблеми. Все пак като цяло дисплеят е доста добър за този ценови диапазон.
Същото се отнася и за вътрешността: никога не трябва да забравяте, че устройството струва само 130 евро. Докато не играете по-взискателни игри или не прекалявате с мултитаскинг, икономичният процесор Mediatek заедно с 2 гигабайта (GB) RAM поддържат гладка работа на смартфона. Сензорът за пръстови отпечатъци на гърба също работи доста бързо. 32 GB вградена флаш памет са достатъчни за приложения и операционна система, а снимки и видеоклипове могат да се съхраняват на microSD карти.
Камерата отзад може да се използва по-често. 13-мегапикселовата камера предоставя прекрасни снимки на дневна светлина, а видеоклиповете също са ярки. С подкрепата на 2-мегапикселовия сензор за дълбочина тя също така създава портрети с доста добро изкуствено боке. Камерата има дори нощен режим. А 5-мегапикселовата предна камера доставя красиви селфита и е напълно достатъчна за видео разговори.
За щастие Nokia 2.4 не изгасва бързо. Батерията побира огромните 4500 mAh, което е достатъчно за два дни без ток с пестеливо ползване и предпазлива употреба.
Страхотно е, че HMD обещава две години актуализации за операционната система и за началния клас смартфон. Тъй като устройството излезе на пазара с Android 10, потребителите все още могат да очакват Android 12.
Като цяло Nokia 2.4 е удобен вариант от начално ценово ниво за 130 евро. Поради големия дисплей и удобния корпус устройството е подходящо и за възрастни хора. Ако имате по-висок бюджет, можете да помислите и за закупуването на по-добре оборудваната Nokia 3.4 за около 160 евро.
Нежно надграждане. Nokia 3 навлиза в поредния си етап и получи леко надграждане както по отношение на външния вид, така и по отношение на характеристиките. Добре оборудван смартфон с Android One от HMD Global се предлага за по-малко от 160 евро.
Nokia 3.4 - чудесно съотношение цена-качество
Nokia 3.4 от HMD Global е класически смартфон от начално ниво и разчита и на големия си екран, добрата камера, скандинавски изчистен дизайн и прецизен и добре позициониран сензор за пръстови отпечатъци. Приятна изненада са здравината на стабилната конструкция и металният вътрешен корпус.
За добрата производителност се грижи Qualcomm® Snapdragon™ 460, гарантирайки 70% по-добра производителност в сравнение с предишните поколения.
Моделът залага на IPS дисплей с диагонал 6.39 инча, резолюция HD+ и отвор, в който е поместена 8-мегапикселова селфи камера. Сред другите параметри на телефона са 3/4GB RAM, 32/64GB разширяема памет и батерия с капацитет 4000 mAh. Основната камера включва 13MP сензор, 5MP с ултраширокоъгълен обектив и 2MP за боке ефекти. На гърба е поставен и четец на отпечатъци, а освен това моделът разполага с жак за слушалки и USB Type-C порт.
За всички модели на марката производителят е предвидил цели 3 слота - за 2 SIM карти и един за MicroSD карта. Предимство за всички, които ще трупат много данни, защото разширяемата памет е до 512 GB. Не бива да забравяме и наличието на много интересни цветове - Nokia 3.4 например идва още в цветовете син фиорд и тъмносив, а за Nokia 2.4 може да се изберат черен, светлозелен или бледолилав апарат.