В ерата на цифровизацията смартфоните и автомобилите стават все по-сходни - поне по отношение на стратегията за продажбите им. От години насам има едно неписано правило, когато купувате нова кола. А то гласи, че обикновено има две букви между желанието и реалността: ОТ. Нова кола обикновено се предлага ОТ определена цена, но в крайна сметка обичайно става по-скъпа, тъй като се планира все повече и повече специално оборудване, а стартовият пакет е все по-оскъден - от скъпи развлекателни системи до нови луксозни постелки.
Точно така се случва и в екосистемата на Apple. Ако често можете да похарчите повече от 1000 евро за смартфон (ако искате модел с достатъчно място за съхранение), вероятно ще можете бързо да си купите чифт безжични слушалки Airpod, калъф за смартфона или адаптер, защото конекторите на iPhone за съжаление не пасват добре с компютър с Windows.
В това отношение, когато новите продукти на Apple бяха представени в Купертино във вторник вечерта, беше по-малко интересно какво Apple трябва да каже за новия iPhone , отколкото как ще обогати света около устройството.
Защото бизнесът със слушалки, Apple Watch и Сие. е един от най-големите двигатели за растежа през последните години. Само с продуктите от тази категория Apple генерира повече приходи, отколкото цялата базираната в Дюселдорф германска компания Henkel с цялата си продуктова гама. Тази година за първи път бизнес подразделението вероятно ще бъде по-важно от бизнеса с iPad и Mac.
Нищо чудно, че на презентацията във вторник Apple представи калъф за мобилни телефони с магнитна система, който трябва да струва повече от 50 евро. Магнитното зарядно устройство, което трябва да се използва за зареждане на смартфона много по-бързо и по-удобно, струва над 40 евро, малко кожено калъфче за кредитни карти и други подобни дори повече от 60 евро. Слушалките Airpods вече струват над 200 евро с безжична кутия за зареждане. Накратко: В допълнение към закупуването на iPhone вероятно всеки щастлив нов собственик в бъдеще ще прави все повече допълнителни разходи за оборудване.
Какво значи това за потребителите - че трябва много внимателно да преценят дали наистина се нуждаят от всеки от тези продукти - или има по-евтин вариант от доставчик от трета страна като Belkin. Или който и да е друг.
Във фокуса на презентацията беше, разбира се, новият iPhone 12. С него Apple влиза в 5G епохата - поне риторично. Защото за много потребители първоначално няма да има сериозни промени. В България по-специално Vivacom стартира 5G мрежа на някои места, но самата Apple няколко пъти посочи изрично в презентацията си, че устройствата ѝ могат да постигнат супер бързи скорости само при идеални условия. А те не са налични само в САЩ, при това на някои места. В същото време броят на приложенията, за които се изисква 5G, все още е доста мижав.
Ето защо друго едно нововъведение вероятно ще бъде много по-практично в ежедневието за клиентите на Apple: новият iPhone има още по-стабилен дисплей, който би трябвало да бъде значително по-устойчив от своя предшественик в случай на падане. За мнозина това вероятно е много по-важно от някои други технически подробности и маркетингови трикове.