Решението на Apple Inc. да не предложи поддръжката на най-новия стандарт за безжична връзка на новите си iPhone-и може да струва на компанията шанса да яхне най-голямата китайска вълна за смяна на смартфони от години.
Производителят на iPhone, който е единствената чуждестранна марка, която влиза в ТОП 5 в Китай, се опитва да се пребори с местните конкуренти Huawei Technologies Co., Oppo и Xiaomi, чийто по-тънки дизайни, по-сложни камери и по-евтини цени ухажват клиентите из цялата страна. Липсата на клетъчна поддръжка от пето поколение (5G) в наскоро обявеното семейство iPhone 11 няма да бъде веднага проблем, но това може да навреди на Apple в средата на 2020 г., когато анализаторите очакват пазарът на смартфони в Китай бързо да увеличи търсенето на апарати с 5G.
Според Джиа Мо, анализатор от изследователската компания Canalys, на Apple ще бъде „изключително трудно“ да запази позициите си в Китай през втората половина на следващата година. „Остава да видим дали iPhone 11 може да предложи технологични иновации, за да компенсира някои недостатъци в хардуера, като липса на поддръжка на 5G.“
Във вторник Apple представи нови iPhone-и с добавени камери, модернизирани процесори, освежен дизайн, по-добри батерии и по-бързо зареждане, но в представянето на компанията почти нямаше нещо, с което да надминава това, което конкурентите с телефони за Android вече предлагат. И все пак доставчиците на Apple преживяха силен ръст в цените на акциите си след представянето, частично обусловен от намалената начална цена на iPhone 11 - 699 долара.
Китай бърза да стане лидер в ерата на 5G, а държавните мобилни оператори обещаха милиарди долари за изграждането на необходимата национална инфраструктура. Новият безжичен стандарт – обещаващ по-бърза скорост и предаване почти без забавяне - е ключът към отключване на технологични приложения от ново поколение като автономно шофиране, отдалечена хирургия и повсеместно предаване на съдържание с висока разделителна способност. Продавачите на телефони са естествено сред най-ранните предводители на пазара, надявайки се, че по-бързите скорости ще съживят мобилния пазар, който тъпче на едно място и започна да се свива през последните години.
Малко компании преживяха забавянето на глобалното търсене на смартфони толкова тежко, колкото Apple, която спря да отчита броя на продадените iPhone през тази година. Базираната в Купертино, Калифорния, компания отчита спад с милиони бройки на всяко тримесечие спрямо резултатите от предходната година и този проблем се проявява в Китай, най-големият ѝ пазар след САЩ, смятат IDC и Canalys, Това си остава факт и след няколко кръга корекции на цените, твърди IDC. Новият iPhone 11 стартира от 5 499 юана в Китай, докато настоящите водещи флагмани на Oppo и Xiaomi струват около 3000 юана. За супер премиум телефона си Huawei таксува най-много 6300 юана, а iPhone 11 Pro на Apple започва от 8 699 юана.
Предстоящият флагман Mate 30 Pro на Huawei ще разполага с процесора Kirin 990 5G на компанията, който интегрира 5G модема в основния чип за обработка, спестявайки място, енергия и разходи. Xiaomi и Oppo са напът да представят най-новите си 5G телефони в Китай, докато Samsung Electronics Co. вече обяви първия си 5G телефон за страната. Vivo, вторият по големина производител на телефони в Китай, също планира да представи своя 5G флагман следващата седмица. Първият телефон с 5G на Apple обаче няма да е наличен до следващата година, съобщи по-рано Bloomberg News.
Основният цикъл на подмяна ще започне някъде през второто тримесечие на 2020 г., тъй като покритието на 5G в Китай се разширява и доставчиците предлагат повече модели, според Джеймс Ян, анализатор на консултантската компания Counterpoint Research. „Това означава, че Apple ще пропусне първите шест месеца от цикъла“, казва той. „Apple ще разчита на силата си в софтуера и екосистемата, за да запазва потребителите си, вместо на хардуера“.
Около 90 милиона 5G телефони ще бъдат доставени в Китай през 2020 г., което е значително увеличение от прогнозата за 3 милиона единици, която ще бъде доставена до края на тази година, според проучванията на Ян. Компаниите, които най-бързо превземат този пазар, ще заемат пол позишън, за да обслужват очакваното увеличение на търсенето, което следва. За Apple, който сега изгражда екосистема за услуги и абонаменти, всяка продадена или непродадена единица придобива значение, тъй като е портал към друг абонат.
В допълнение към технологичната надпревара с агресивните китайски конкуренти Apple се сблъсква с геополитически насрещни ветрове. „Бурната търговска война вероятно ще отслаби продажбите на iPhone в Китай“, заяви анализаторът на TrendForce Миа Хуанг. „Митническите рискове и променливостта на валутния курс ще повлияят на цените на iPhone в Китай“.
Вижте още технологични новини във видеото на Bloomberg TV Bulgaria!