Използването на нови фабрики в Бразилия и Индия не намалява зависимостта на американския технологичен концерн Apple Inc от Китай, показват данните на веригата по доставки на компанията, повишавайки залозите за производителя на iPhone.
Apple е изправена пред мита от 15%, наложени от администрацията на Тръмп за основни продукти, произведени в Китай, като смарт часовници и безжични слушалки – от 1 септември, като тези за основния й продукт, iPhone, ще влязат в сила на 15 декември.
Малко американски фирми са толкова тясно обвързани с най-голямата икономика в Азия като Apple. Заводите за производство, собственост на Foxconn, Pegatron Corp, Wistron Corp и други, дават работа на стотици хиляди работници, които асемблират устройства на Apple.
През последните години производителите по външни договори на Apple се разрастнаха в други страни. Индия например нямаше завод на подизпълнител на Apple през 2015 г., но до 2019 г. се разшири до три съоръжения за сглобяване, включително фабрика, собственост на Foxconn, която планира да произвежда модели от семейството на iPhone X.
Apple предприема операциите в Индия, за да избегне високите мита за внос на iPhone в един от последните бързорастящи пазари за мобилни телефони на планетата, подобно на решението на Apple и Foxconn за откриване на производствено съоръжение в Бразилия през 2011 г.
Но фабриките извън Китай са по-малки и в случая на Индия и Бразилия Apple ги използва само за задоволяване на вътрешното търсене. Междувременно фабриките на подизпълнители на Apple във вътрешността на Китай са добавили далеч повече локации, отколкото навън, като само Foxconn се е разширила от 19 локации през 2015 г. до 29 места през 2019 г., а Pegatron - от осем до 12, показват данните на Apple. Новите локации са открити, тъй като Apple добави часовници, интелигентни високоговорители и безжични слушалки към продуктовата си гама.
А отвъд фабриките на подизпълнителите, останалите доставчици на Apple - компаниите, които продават чипове, стъкло, алуминиево тяло, кабели, платки и много други - станаха също по-концентрирани в Китай. Цели 44,9% от всички заводи на доставчици са били в Китай през 2015 г., съотношението е нараснало до 47,6% през 2019 г., показват данните.
Ройтерс анализира данните за веригата за доставки за последните пет години, публикувани от Apple. Тези данни включват повече от 750 локации всяка година между 2015 и 2019 г. на първите 200 доставчици на калифорнийската компания въз основа на разходите на Apple. Концернът от Купертино не разкрива колко харчи за всеки от тях, а компаниите от списъка могат да се променят.
Ройтерс сортира данните и изчисли общата част от веригата на доставки на Apple в Китай. В няколко случая всяка година Apple не предоставя конкретен адрес на производството и Ройтерс изключва тези местоположения.
Apple отказав да коментира анализа на Ройтерс. През юли главният изпълнителен директор Тим Кук каза пред инвеститорите след представянето на тримесечните финансови данни на компанията, че „няма да вложи много пари" в спекулациите за това как компанията ще измести производството си заради американските мита.
„По-голямата част от нашите продукти са произведени навсякъде", каза Кук по време на конферентната връзка. „В САЩ има значително ниво на съдържание и много в Япония – чак до Корея до Китай, а Европейският съюз също допринася за доста голяма част. ... Мисля, че така ще бъде и в бъдеще“.
Apple се сблъсква с препятствия пред диверсификацията извън Китай, където групирането на множество доставчици ѝ позволява да прави стотици милиони устройства годишно, като същевременно държи запаси само за няколко дни, което е от решаващо значение за свободния паричен поток на Apple, който се оценява високо от инвеститорите.
Други производители на телефони доставят много по-малко устройства и имат по-голяма гъвкавост. От тази година Google на Alphabet Inc прехвърля производството на смартфоните си Pixel от Китай във Виетнам, тъй като изгражда евтина верига за доставки в Югоизточна Азия, съобщи бизнес всекидневникът Nikkei.
Но мащабът на Apple не му позволява да направи това, защото малко други държави имат толкова голяма работна сила, колкото Китай. Заводите изискват и наличието на висококвалифицирани инженери, които да проектират и отстраняват проблеми с персонализирани инструменти и процеси. Виетнам, където Apple произвежда аксесоари от години, има население, което е по-малко от 10% от населението на Китай.
Дори ако Apple успее да прави устройства в Индия или Виетнам, обемите ще бъдат малки в сравнение с общите нужди на концерна.
Извън Китай „има малко места по света, които имат инфраструктурата да произвеждат 600 000 телефона на ден“, казва Дейв Евънс, изпълнителен директор на фирмата за вериги за доставки Fictiv, базирана в Сан Франциско.
Досега Apple бе пощадена от митата за основните продукти. А Тим Кук култивира тесни връзки с Тръмп по време на няколко вечери и частни срещи в Белия дом.
Apple заяви пред представители на Министерството на търговията, че по принцип вярва, че митата ще доведат до по-високи цени за американските потребители, но не каза дали планира да прехвърля митата върху клиентите чрез повишаване на цените на устройствата.
За електронните продукти понякога наличието на платка може да определи страната на произход на продукта, заяви Джордж Р. Тутъл III, адвокат по митническите теми, който работи с фирми за електроника.
Това оставя отворена възможността производителите на устройства да могат да правят платки или други ключови компоненти извън Китай, докато все още сглобяват устройства там, за да избегнат митата.
Apple не е разкривала такива планове. Но индийското звено на Foxconn, което освен че работи с Apple, прави телефони на марката Nokia на HMD Global и устройства на Xiaomi Corp, е работило върху възможността да произвежда платки в Индия, казват източници от индустрията пред Ройтерс.