Държавният инвестиционен фонд на Саудитска Арабия (PIF) работи усилено над план да бъде част от инвестиционната група, която ще направи Tesla частна компания, докато Илон Мъск навлиза в „страстна седмица“, в която неговият план ще привлече допълнително внимание от страна на Борда, съветниците и инвеститорите на производителя на електрически автомобили.
Инвеститори и анализатори смятат принципно PIF за естествен финансов партньор. Освен че придоби дял от малко под 5% в Tesla, в последните пет години държавният фонд инвестира десетки милиарди долари в технологии, включително 45 млрд. долара във Vision Fund на SoftBank Group. Фондът разучава възможностите да участва в потенциална сделка, твърдят източници, които са запознати с плановете му, цитирани от Bloomberg. Но стойността от 82 млрд. долара на потенциалната трансакция означава, че Tesla все още ще има нужда да използва други източници на пари в брой.
Членовете на борда на Tesla се готвят да се срещнат с финансовите си съветници през тази седмица, за да оценят предложението на Мъск. Директорите вероятно ще му кажат да се оттегли от ръководството на компанията, твърди CNBC. Те са му казали също така да наеме свои отделни съветници.
Мъск, от своя страна, се надява да избегне влизането на един или двама големи заинтересовани групи в компанията и вместо това би предпочел да събере средствата от една по-голяма група, твърдят източниците на агенцията. Той прокламира сделката пред други потенциални инвеститори, включително мениджъри на активи.
Туитът на Мъск, с който обяви потенциалната сделка, и провъзгласяването на „финансирането е осигурено", шокираха инвеститорите. Но той все още трябва да подкрепи твърдението си, че разполага с финансиране за сделката. Комисията за ценни книжа и фондови борси в САЩ (SEC) преценява дали съобщението е имало значението на факт, твърди човек, запознат с въпроса. От друга страна - поне двама инвеститори са дали под съд Мъск и Tesla, за които твърдят, че са манипулирали цените на акциите. Въпреки че предприемачът притежава 20% от Tesla, ще са необходими повече от 60 млрд. долара за закупуване на бизнеса от публични акционери.
Фондът за публични инвестиции не е отговорил на исканията за коментар, а Tesla е отказала да коментира темата пред Bloomberg.
„Няма да е лесно за Tesla да получи финансиране“, твърди Нанан Ку, старши сътрудник в Bloomberg NEF в Пекин.
„Въпросът все още касае бъдещите продажби на Tesla. Това е по същество проблем като с кокошката и яйце то", каза Ку в имейл. „На този етап е трудно Tesla да убеди инвеститорите, че доставките ще се развият бързо в бъдеще. Така че потенциалният инвеститор трябва да бъде търпелив и със стратегически план".