Американският технологичен концерн Apple Inc. е генерирал най-високите си досега приходи в считаното за най-слабо трето фискално тримесечие, тъй като търсенето на iPhone-и с висока цена остава устойчиво, а услугите, като продажбите в App Store, се ускориха към рекорд.
Резултатите за фискалното трето тримесечие на Apple показват как производителят на iPhone намира нови начини да расте, на фона на свиващия се за конкурентите глобален пазар на смартфони.
"Разширяваме обхвата си на развиващите се пазари и сме свидетели на силен двуцифрен ръст на приходите. Постигаме голям напредък към нашата цел за значително разширяване на бизнеса ни с услуги", заяви главният изпълнителен директор Тим Кук по време на разговора с анализаторите след представянето на резултатите.
Въпреки че продажбите на iPhone обикновено отслабват през пролетта и лятото, тъй като нарастват очакванията за нови устройства през септември, финансовият директор на компанията Лука Местри заяви, че търсенето остава консистентно, особено за iPhone X, 8 и 8 Plus.
Акциите на Apple, които са нагоре с 28% през изминалата една година, поскъпнаха с 3,7% на нерегулирания пазар след редовната сесия до 197,33 долара. Книжата приключиха редовната сесия в Ню Йорк при цена от 190,29 долара. При пазарна стойност над 950 млрд. долара, ако ръстовете продължат и в редовната сесия в сряда, Apple е на прага да стане първата американска компания с пазарна капитализация над 1 трлн. долара.
Apple Inc. прогнозира приходи от продажби, които надминаха прогнозите на анализаторите, което предполага, че потребителите продължават да бъдат привличани от iPhone, цифровите услуги и други устройства, като AirPods и Apple Watch.
Базираният в Капертино, Калифорния, технологичен гигант очаква приходите за четвъртото му фискално тримесечие да са в диапазона между 60 млрд. и 62 млрд. долара, докато анализаторите се надяваха на 59,4 млрд. долара по данни, събрани от Bloomberg. Това представлява здравословно увеличение от 14% до 18% спрямо резултата година по-рано. Според анализатори вероятният ръст отразява малък тласък от трите нови устройства, които се очаква Apple да пусне през септември - актуализация на iPhone X; първият голям телефон на компанията с OLED дисплей; и телефон с 6,1-инчов течнокристален дисплей с технология за лицево разпознаване.
Apple обяви, че брутният марж на печалбата ще е в диапазона между 38% и 38,5% за периода, спрямо прогнозите на анализаторите за марж от 38,2%.
Повече от десетилетие след дебюта си iPhone все още е най-важният продукт на Apple, като генерира повече от 60% от приходите. Въпреки че продажбите на устройствата се забавиха напоследък, компанията изгражда цифрови услуги и набор от други добавки около устройството. Тези нови бизнеси, заедно с по-високите цени на iPhone, поддържат ръста на приходите.
Прогнозата за фискалното четвърто тримесечие на Apple се гледа обикновено под лупа от анализаторите, защото това обикновено е периодът, в който компанията представя нови iPhone. Очаква се концернът да пусне три нови телефона по-късно през тази година. Новите телефони се очаква да бъдат на цена между 699 долара за LCD устройството и 1 099 долара за големия модел, показват данни на UBS. Това може да гарантира още една година с по-високи средни цени за iPhone, което да насърчи и общите приходи на Apple.
Анализаторите изчислиха, че iPhone X със стартова цена от 999 долара съставлява една четвърт от продадените iPhone-и, което е помогнало да се повишат средните продажни цени на iPhone с близо 20% до около 724 долара.
Резултатите „се дължат на продължаващи силни продажби на iPhone, услуги и носими устройства и ние сме много развълнувани от продуктите и услугите, които се предлагат в нашия асортимент", казва Тим Кук, главен изпълнителен директор на Apple, цитиран в съобщение на компанията.
И все пак ескалацията на търговското напрежение между САЩ и Китай представлява по-голяма заплаха за Apple, отколкото нейните конкуренти. Една пета от приходите на компанията зависи от Китай, факт, който я прави уязвима за потенциални ответни мерки от страна на китайското правителство, твърдят търговски експерти. Нейните iPhone-и ще бъдат засегнати от митата, ако президентът Доналд Тръмп удържи на думата си и наложи мита за внос от Китай за САЩ на стойност 500 млрд. долара.
Apple не е засегната от митата на САЩ за внос от Китай до момента, но Тим Кук заяви, че компанията оценява планираните мита за потенциалното им въздействие върху бизнеса. Той каза, че Apple ще предостави публичен коментар, след като има възможност да оцени потенциалните мита. Все пак той добави, че е оптимист, че „този спор ще бъде разрешен, защото има неизбежна взаимност между САЩ и Китай".
Apple също така е изправена пред критики от страна на китайски държавно контролирани медии, които атакуваха концерна през изминалата седмица, като най-малко пет държавни медии, включително Xinhua, критикуват услугата iMessage за това, че не прави повече за блокиране на спам съобщения. CCTV също изказа критика във вторник, заявявайки, че магазинът за приложения на Apple позволява купуването на незаконни приложения за хазарт.
Приходите на Apple продължават да растат в Китай, нараствайки с 19% до 9,55 млрд. долара. Но нови данни от пазарния изследовател Strategy Analytics установиха, че Huawei Technologies Co. изпревари Apple за първи път и стана вторият по големина производител на смартфони в света, продавайки 54 милиона устройства през юни.
Приходите за третото тримесечие нараснаха със 17% до 53,3 млрд. долара, съобщи Apple. Печалбата възлиза на 2,34 долара за акция. Анализаторите очакваха приходи от 52,4 млрд. долара и печалба от 2,18 долара за акция.
Компанията е продала 41,3 млн. броя iPhone през третото си тримесечие, които са генерирали приходи от 29,9 млрд. долара. Това се дължи на по-висока средна продажна цена от 724 долара, благодарение отчасти на iPhone X, чиято цена започва от 999 долара.
Анализаторите очакваха продажби на 41,6 милиона единици iPhone за тримесечието и средна продажна цена от 699 долара, сочат прогнозите, генерирани от Bloomberg News.
Apple отчете приходи от услуги в размер на 9,55 млрд. долара, което е с 31% повече спрямо година по-рано. Анализаторите прогнозираха 9,2 млрд. долара. Категорията включва App Store, Apple Music, iCloud и Apple Pay. Компанията работи над разширяването на тези предложения с оригинални видеоклипове и услуга за абонамент за новини. Apple възнамерява до 2021 г. услугите ѝ да са бизнес за 50 млрд. долара годишно.
Компанията обяви, че е продала 11,6 млн. iPad-а през тримесечието, спрямо 11,4 млн. броя през предходния период. През март Apple представи актуализиран iPad с цена 329 долара, насочен към студентите. Също така компанията работи над подобрен Pro модел с функции на iPhone X, като Face ID, който може да доведе до увеличени продажби на устройството.
Ето основните данни от отчета на Apple:
EPS (печалба на акция): 2,34 долара, с 40% повече на годишна база при очаквания за 2,18 долара
Приходи: 53,3 млрд. долара, увеличение със 17% на годишна база при очаквания за 52,42 млрд. долара
Брутен марж: 38,3%, без промяна спрямо същия период на миналата година, съвпада с очакванията за 38,3%.
Продажби на iPhone: 41,3 милиона, без промяна спрямо същия период на миналата година, при очаквания за 41,6 милиона
Средна продажбена цена на iPhone: 724 долара срещу очаквания за 699 долара
Продажби на iPad: 11,5 млн., без промяна спрямо нивата преди година
Продажби на Mac: 3,7 милиона, което е спад с 13% в сравнение с предходната година
Приходи от услуги: 9,54 млрд. долара, с 31% повече на годишна база при очаквания за 9,22 млрд. долара