Шест месеца между първата идея и пускането в експлоатация – толкова бързо може да се случват нещата, когато пионерът в електрическите автомобили Tesla иска да раздвижи европейския пазар за съхранение на ток със своя т. Нар. Power Pack.
От тази седмица 140 батерии в белгийския регион Терхилс са свързани към националната електрическа мрежа. Заедно те могат да осигурят в краткосрочен план 18,2 мегавата, като в случай на нужда генерират най-малко една четвърт от нужното електричество за Белгия (81 MW) по данни на Централноевропейската мрежа на операторите на преносни системи. За сравнение, в Германия по всяко време операторите са длъжни да пазят общо по-малко от 600 мегавата за стабилизиране.
В новия енергиен свят съхранението се счита за важно допълнение към многото децентрализирани производствени съоръжения. То може да помогне да се компенсира променливото производство на слънчева енергия - като по този начин се облекчи напрежението върху мрежите, които страдат от нарастващото количество зелена енергия.
„Съхранението е от съществено значение за енергийния преход", казва експертът по съхранение Мартин Амон от института за пазарни проучвания EuPD Research. „През тази година ще станем свидетели на това, че търсенето и предлагането ще се увеличават. Конкуренцията става все по-ожесточена", казва Амон, цитиран от Handelsblatt.
С инсталирана мощност от 140 мегавата само миналата година, Германия е пионер в големите проекти за съхранение. През тази година Берлин ще бъде надминат от Лондон, също благодарение на Tesla. Проект със същия размер, както този в Белгия, американският концерн планира и за Великобритания. С дебюта си на европейския пазар производителят на електрически автомобили се изправя не само срещу компании като Varta или Steag. Дори добре известни колеги от бранша като Mercedes Benz и Mitsubishi вече са на пазара.
За разлика от Tesla, която произвежда своите батерии специално за големите системи за съхранение, дъщерното дружество на Daimler Mercedes-Benz Energy използва проектите си за повторна употреба или "second use" на своите батерии за електрически автомобили.
Но както Tesla, така и Mercedes-Benz Energy ще бъдат изпреварени през тази година от трети играч, също първоначално идващ от автомобилната индустрия: Mitsubishi. Заедно с холандската комунална компания Eneco в северната част на Германия японците изграждат система за съхранение на литиево-йонна енергия с мощност 48 MW. Също така в британския Гласенбъри вече е включено в системата голямо хранилище с 50 MW.