Когато през 2016 г. ракета Falcon 9 на компанията SpaceX на Илон Мъск експлоадира при зареждането ѝ с гориво преди тест на двигателите, американската космическа агенция НАСА за първи път изрази опасенията си за сигурността на астронавтите при пътуване с човешки екипаж на частната компания. А сега, почти две години по-късно, дебатът се разгаря.
Засега космическата фирма на Мъск все още не е предприела пътуване с човешки екипаж, но възнамерява да стори това до края на годината. Експерти на НАСА и някои депутати от Конгреса обаче виждат сериозни рискове за катастрофа, както пише Washington Post. Все пак експлозията на Falcon 9 не бе единственият взрив на ракета на SpaceX – още през 2015 г. една ракета на компанията избухна минути след старта си.
За да зареди повече гориво в ракетата, SpaceX иска да го охлади до изключително ниска температура, с което то да заема по-малко място. Поради ниската температура обаче горивото следва да бъде зареждано непосредствено преди старта. Ако по време на зареждането се получи малка искра, веднага ще настъпи голяма експлозия. НАСА счита това за нарушение на предпазна мярка, според която рискът от смъртен случай следва да е ограничен до едва един от 270 полета.
При две инцидента с космическа совалка през 1986 и 2003 г. са починали общо 14 астронавта на НАСА. Особено след експлозията през 2003 г. НАСА бе подложена на остра критика за това, че не се е поучила от катастрофата на Challenger през 90-те години. НАСА не искаше да бъде упреквана отново за подобно безразсъдство и затова засили мерките за сигурност.
Томас Стафърд, тогава председател на Консултативния съвет на НАСА, пише през 2015 г .: „Комисията има усещането, че зареждането с оксидант, докато астронавтите са на борда, не е съвместимо с критериите за безопасност, които съществуват от над 50 години".
Уилям Герстенмайер, ръководител на полетите с екипажи в НАСА, твърди, че все още не е взето решение дали ведомството ще даде разрешение на SpaceX за полети с хора през тази година.
SpaceX също е загрижена за безопасността на астронавтите. Младата компания уверява, че при злополука по време на зареждането астронавтите могат да бъдат евакуирани достатъчно бързо и не бива да има опасения за живота им. Освен това няколко дни преди стартовете чрез тестово запалване ще се установява дали ракетата работи без проблеми. Освен това SpaceX разчита на рекорд от 18 успешни изстрелвания на ракети през 2017 година.
Дори и Робърт Лайфуут изказва аргументи за полет с пилоти по време на изслушване пред конгреса. Бившият управител на НАСА обвинява агенцията, че е твърде предпазлива и изказва съмнения дали полетът с "Аполон 11", първият полет до Луната, може въобще да се осъществи при днешните изчисления на рисковете.
Грег Аури, професор по икономика в Университета в Южна Каролина и член на преходния екип на НАСА, твърди, че агенцията е "станала жертва на собственото си минало и сега е твърде уплашена, за да опита нещо ново".
Вижте повече технологични новини в материала на Bloomberg TV Bulgaria.