Световният бум на пазара на смартфони от последните години стихва. От януари до март търсенето в световен мащаб е спаднало с 2%, като са били продадени 347 милиона устройства, показва проучване на маркетинговата компания GfK.
Особено в Китай и Северна Америка е отчетен по-сериозен спад на продажбите. Поради увеличените цени за луксозните модели на Apple, Samsung, Google и Huawei приходите не пострадаха. При тях има ръст от 18%.
Потребителите са склонни да купуват модели на по-високи цени, каза телекомуникационния експерт на GfK Анрд Полифке, цитиран от Ройтерс. Средно купувачите вече харчат по 374 долара за ново устройство, с 21% повече от миналата година.
В Западна Европа приходите са се повишили с 23% до 14,5 млрд. долара, което се дължи на 26% ръст на средната продажба цена с нарастващо търсене на премиум продукти, докато продажбите падат с 2% до 28,3 млн. бройки. Най-сериозен спад има във Великобритания (-11%), Испания (-7%) и Франция (-4%). Въпреки че средната продажна цена вероятно ще продължи да се покачва, GfK прогнозира, че търсенето на смартфони в региона ще се понижи през цялата година.
В Централна и Източна Европа растат както приходите, така и продажбите. Приходите са се повишили с 35% до 5,9 млрд. долара, което се дължи на 29% ръст на средните продажбени цени. Продажбите са скочили с 5% до 19,7 милиона броя, основно заради ръст от Украйна, където те скачат с 23%. Русия и Полша, двата най-големи пазари в региона, са отчели по 2% ръст на търсенето. За цялата година GfK очаква, че силното търсене в Русия и Украйна ще доведе до ръст на продажбите на смартфони в региона със 7%.
В Северна Америка продажбите спадат с 5 на сто до 35,8 млн. броя. За цялата година се очаква спад с 2%.
В Латинска Америка продажбите продължават да се повишават, сега с 3 на сто до 32,8 млн. броя. Приходите се повишават с 5 на сто до 10,3 млрд. долара. Пониженията в Бразилия (-4%) и Чили (-18%) са компенсирани от силни ръстове в Колумбия (+41%) и Аржентина (+6%). GfK предрича лек ръст за целия регион от 3 на сто въпреки понижение в Бразилия.
Промоциите за Лунната нова година не успяха да доведат до ръст в Китай, както се случва обикновено. Там продажбите спадат с 6 на сто до 109,6 млн. броя. Въпреки това приходите се повишават с 14 на сто до 41,1 млрд. долара, след като китайците купуват все повече премиум продукти както от чуждестранни, така и от местни марки.