Разследванията, които стартираха веднага след първата смъртоносна катастрофа с автономен автомобил в САЩ, вероятно ще покажат, че колата на Uber не е виновна за инцидента в град Темпи, Аризона, където в неделя вечер жена, пресичаща платното, беше ударена от тестов автономен автомобил на стартъпа и почина от раните си в болницата.
Началникът на местната полиция в Темпе Силвия Мойр заяви пред San Francisco Chronicle, че видеото от камерата на автомобила показва, че жената „е стъпила от сянката директно на пътя".
"Ясно е, че в който и да е режим, автономен или не, този сблъсък би бил труден за предотвратяване", казва тя.
Според първоначалната информация от полицията автомобилът е пътувал с около 64 километра в час (38 мили в час). Няма доказателства, че е забавил скоростта. Допустимата скорост в този на участък от трасето е почти 56 километра в час (35 мили в час). 49-годишната, вероятно бездомна, жена, е прекосила улицата извън пешеходна пътека и според полицията е бутала велосипед до себе си. В същото време следващият пешеходен надлез е бил отдалечен на почти стотина метра.
Междувременно екип от Националното управление за безопасност на движението в САЩ (NHTSA), подчинено на Министерството на транспорта, вече пристигна в Темпи, за да разследва инцидента, а Uber поясни, че съдейства напълно на властите.
Централният аргумент на разработчиците на коли роботи е фактът, че 90% от катастрофите са причинени от грешки на шофьорите, а автономната технология може да ги предотврати. Същевременно обаче браншът се подготвя отдавна за това, че все някога ще има катастрофа с фатален край. По данни на NHTSA през 2016 г. над 37 000 души са починали от катастрофи по улиците в САЩ.
Не бива да се забравя и друг факт - че Аризона е място с относително спокойно и благоприятно време. Това я прави много привлекателна за компаниите, които тестват безпилотни автомобили. Waymo, поделението за безпилотни коли на Google, също изпробва автомобилите си там. Компании като GM и Intel също тестват разработките си именно в този щат.