Американският технологичен концерн Apple Inc. е в преговори с минни компании за дългосрочни доставки на кобалт в опит да си осигури достатъчно количество от една от ключовите съставки на модерните литиево-йонни батерии на фона на повишения интерес от страна на автомобилната индустрия към електромобилите, предава Bloomberg.
Производителят на iPhone е един от най-големите крайни потребители на кобалт за батериите в своите джаджи, но досега бе оставил бизнеса, свързан със закупуването на метала, на компаниите, които произвеждат батериите.
Разговорите показват, че технологичният гигант иска да гарантира, че доставките на кобалт за неговите iPhone и iPad са достатъчни при бързия растеж на търсенето на батерии за електрически автомобили, заплашващи да създадат недостиг на суровината. Около една четвърт от световното производство на кобалт се използва в смартфоните.
Налагането на новите модели електрически коли ще изправи пред големи затруднения пазара за литиево-йонни батерии. Потенциалното запасяване на Apple с кобалт ще осигури известно спокойствие на компанията, с което да се избегне евентуалното забавяне или затрудняване на доставките на мобилните ѝ устройства, като смартфоните iPhone или таблетите iPad.
Според Bloomberg компанията е прибегнала до договаряне директно с производителите, за да си осигури необходимите ѝ количества. Концернът възнамерява да купи няколко хиляди метрични тона кобалт в следващите до пет години, казва източник на агенцията, пожелал да остане неназован. Преговорите се водят от вече близо година, но все пак има вероятност компанията да не достигне до решение сама да си набави суровината и да откаже сделката, казва друг източник.
Говорител на Apple отказва коментар по темата. Главният изпълнителен директор на Glencore Plc Айвън Глазенберг обаче цитира в края на миналата година Apple като една от редица компании, които директно преговарят с минните компании за доставки на кобалт, без да дава детайли.
Този ход означава, че Apple ще се конкурира с производителите на автомобили и производителите на батерии, за да си гарантира доставките на кобалт. Редица компании - от BMW AG и Volkswagen AG до Samsung SDI Co. се състезават да подписват многогодишни договори за доставки на кобалт, за да се уверят, че разполагат с достатъчно количество метал за постигане на амбициозните си цели за производство на електрически автомобили.
Australian Mines Ltd., която разработва мината Sconi в Куинсланд, сключи договор през тази седмица за доставка на кобалт и никел на SK Innovation Co., най-голямата петролна рафинерия в Южна Корея, който е на стойност около 5 млрд. долара.
SK Innovation, която планира да използва суровините в завода си за производство на акумулаторни батерии в Унгария, се е съгласила да купи цялата планирана продукция на мината за период от 13 години, става ясно от документи до надзорните органи.
BMW също е близо до осигуряването на 10-годишна сделка за доставка, заяви ръководителят на поделението за доставки за германския всекидневник FAZ в началото на февруари.
Засиленият интерес към електрическите коли от страна на автомобилните производители започна да повишава търсенето на батериите, а това се отразява и на добива на кобалт, защото той се използва активно в производството им. Причината се крие в мащабите на използване. За направата на батерията на един смартфон са необходими само 8 грама кобалт, но в един Model S на Tesla има над седем хиляди литиево-йонни батерии.
Apple има около 1,3 милиарда съществуващи устройства, а главният изпълнителен директор на компанията Тим Кук е оптимист по отношение на перспективите за бъдещето на електрическите превозни средства. Запасяването с кобалт може да се окаже от ключово значение и за това начинание.
Цената на кобалта се увеличи трикратно за последните 18 месеца и се търгува на цена от над 80 000 долара за метричен тон. Става дума за доста рядък метал, който се среща най-често в никеловите руди. Той се получава след химична обработка на суровата руда.
Две трети от доставките на кобалт идват от Демократична република Конго (позната като Заир), където никога не е имало мирен преход на властта, а детският труд все още се използва в някои части на минната промишленост. Други богати на метала страни са Централната африканска република (ЦАР) и Замбия.
През последните години излязоха редица доклади, които сочат, че при добива на кобалт в Конго се използва детски труд. В доклад в началото на 2016 г. Amnesty International твърди, че китайските доставчици на Apple и Samsung Electronics Co. купуват кобалт от мини, които разчитат на детски труд. Това принуди Apple да прекрати отношенията си с един от доставчиците си на ценния метал - Zhejiang Huayou Cobalt.