По-слабото от очакваното коледно тримесечие на 2017 г. доведе до минимална промяна на световния пазар на смартфони в сравнение с 2016 г.
Според предварителните данни на Quarterly Mobile Data Tracker на International Data Corporation (IDC) доставчиците на смартфони са продали общо 403,5 млн. телефона през четвъртото тримесечие на 2017 г., което представлява спад от 6,3% в сравнение с продадените 430,7 млн. броя през последното тримесечие на 2016 г.
За цялата година световният пазар на смартфони достига 1,472 млрд. броя, свивайки се с по-малко от 1% спрямо доставените преди година 1,473 млрд. броя.
Развитите пазари като Китай и САЩ отбелязват спад през тримесечието, тъй като потребителите изглежда не бързат да надградят до най-новото поколение водещи устройства с по-високи цени.
„Последните най-нови и добри флагмани може би са накарали потребителите да натиснат бутона за пауза", казва Антъни Скарсела, мениджър по изследванията на мобилни телефони в IDC. „При ултрависоките цени на флагманите много от тези нови телефони без ръбове се оказват по-скоро лукс, отколкото необходимост за потребителите. Въпреки че видяхме нови екрани на цял екран, напреднали биометрични данни и подобрен изкуствен интелект, новите и по-високи цени надделяват над ползите от най-новото и най-доброто устройство в ръка", посочва той.
Apple отбелязва лек спад спрямо предишното коледно тримесечие, тъй като продадените iPhone-и достигат 77,3 млн. броя, което е спад с 1,3% спрямо същия период на миналата година. Доставките все пак се оказват достатъчни, за да може Apple да изпревари Samsung и да се върне на първо място на пазара на смартфони, главно заради iPhone 8, 8 Plus и iPhone X.
Въпреки че търсенето на новия iPhone X с по-високи цени може да не е било толкова силно, колкото се очакваше, общата продуктова гама на iPhone привлече по-широк кръг от потребители както на развиващите се, така и на развитите пазари. Apple завършва на второ място за цялата 2017 г. с продадени 215,8 млн. броя, което е с 0,2% повече спрямо 215,4 млн. броя, продадени през 2016 г.
Samsung остава начело на световния пазар на смартфони през 2017 г. въпреки изоставането от Apple през четвъртото тримесечие. Корейският гигант е доставил 74,1 млн. броя през последното тримесечие, което е спад от 4,4% в сравнение със 77,5 млн. броя, продадени година по-рано.
Samsung приключва годината с 317,3 млн. доставки, което е с 1,9% повече от 311,4 млн. през 2016 г.
Въпреки провала с Note 7, съчетан с безкраен колективен натиск от страна на китайските играчи заедно с Apple, Samsung успява да остане на върха с малка разлика. Предстоящото пускане на следващия флагман Galaxy S9 може да представлява най-добрия шанс на бранда да се наложи сред новите и настоящи клиенти през 2018 г.
Huawei продължава да заема третата позиция въпреки засилената конкуренция от страна на китайските играчи, като OPPO и Vivo. Huawei е доставила 41 млн. телефона през последните три месеца на 2017 г., което е с 9,7% по-малко от 45,4 млн., доставени през четвъртото тримесечие на 2016 г.
Резултатите от 2017 г. изглеждат много по-добри за китайския гигант, тъй като марката Honor помогна да ускори продажбите както в страната, така и извън Китай. Huawei е доставила 153,1 млн. броя, което е 9,9% над 139,3 млн. телефона, продадени през 2016 г.
Серията Mate и подмарката Honor продължават да са решаващи за много пазари, докато серията Y процъфтява в ниския ценови клас. Неотдавнашните амбиции за пробив на пазара в САЩ засега са на пауза, след като AT&T и Verizon наскоро прекратиха преговорите за вкарване на водещите флагмани на Huawei в САЩ. Влизането в САЩ чрез официални оператори остава критично важно за Huawei, ако иска да детронира лидерите на пазара Apple и Samsung.
Xiaomi успя да удвои своя дял до 7% от 3,3% по време на коледното тримесечие миналата година. Това не е изненада, тъй като компанията продължава да се фокусира върху растежа извън Китай. Индия и Русия са два от най-големите ѝ пазари. Компанията разширява броя на центровете Mi Stores и Mi Service, които бързо се развиват на пазари като Индонезия.
Тя също така назначи Lazada за официален онлайн магазин и си партнира с Indosat, за да предложи пакет на телекома, при който потребителите могат да получат безплатния смартфон на Xiaomi, ако закупят пакет данни за едногодишен период.
В Индия Xiaomi стартира и Redmi Y-серията и ангажира известната в Боливуд Катрина Кайф, за да подкрепи серията смартфони, ориентирани към селфитата. От Redmi 5A, който стартира на цени от 78 долара, са се продали повече от 1 млн. устройства в рамките на един месец. Марката продължава да разширява своето присъствие на пазара на дребно, като пуска нови магазини Mi и си партнира с широкоформатни магазини.
OPPO пада с 1 място до 5-а позиция, като компанията е доставила 27,4 млн. смартфона. Тя обаче успява да запази ръст от 12% за цялата година, възлизащ на 111,8 млн. смартфона.
Подобно на Xiaomi OPPO също успява да се разшири от вътрешния китайски пазар и да се утвърди в други азиатски страни като Индия, Индонезия и Виетнам.
В Индонезия компанията пусна новата серия F5 през последните три месеца на 2017 г. В Индия брандът продължава да инвестира в партньорства със знаменитости и събития. Въпреки това той се сблъсква с лек спад, тъй като прави някои промени в стратегията си за дистрибуционния канал, като е по-селективен по отношение на търговските си партньори.