Този момент чакаха мнозина на Wall Street: Tesla обяви своите резултати за второто тримесечие на 2017 г. и не разочарова. Редица анализатори задаваха предварително скептични въпроси – ще успее ли производителят на електрически автомобили да задвижи без проблеми производството на своя Model 3? Ще се отрази ли масовият модел негативно на двойно по-скъпия Model S и на X?
По всичко изглежда, че Tesla Inc. на Илон Мъск продължава да получава зелена светлина от инвеститорите, за да прави всичко, което е нужно, за да докара електрическата кола до масите, независимо колко ще ѝ струва това.
Компанията „изгори“ 1,16 млрд. долара в кеш през второто тримесечие, за да увеличи производствения капацитет за своя най-евтин досега модел и да насърчи производството на батерии. Вместо това инвеститорите предпочетоха да се фиксират над думите на Мъск за това, което предстои – стотици хиляди доставки на седана Model 3 и инсталации на соларни покриви. И нов електрически камион по-късно. „Това със сигурност ще е сериозен тест за Tesla“, каза пред Bloomberg Майк Рамзи, директор на Gartner.
Е, без съмнение - Tesla го издържа. Приходите скачат с 1,5 млрд. долара до почти 2,8 млрд. долара. По този начин те надминаха сериозно очакванията на анализаторите за средно 2,5 млрд. долара.
Калифорнийската компания все още продължава да отчита сериозна загуба от 1,33 долара за акция, но отново е далеч от по-песимистичните прогнози за минус от 1,88 долара за акция.
Инвеститорите приеха новините доста добре. След публикуването на данните акциите на Tesla поскъпнаха с над 8 на сто. Изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск заяви, че има „огромно търсене" за Model 3, всяка седмица компанията приемала по 1800 поръчки. За разлика от Model X засега поне няма проблеми с производството. Мъск поддържа обещанията си: той иска до края на годината седмичното производство да стигне 5000 превозни средства, а тази скорост трябва да се удвои до края на 2018 г. „Това е важен етап", каза Мъск.
Анализаторите са съгласни. Но почти някой не очаква Tesla да може да увеличи производството до 500 хил. превозни средства през следващата година. За сравнение, през 2016 г. компанията е сглобила само 76 хил. превозни средства. „Никой наистина не очаква производство на половин милион коли", казва Рамзи от Gartner. „Ако са 250 хил., това ще бъде за мнозина вече огромен успех".
През последните седмици акциите на Tesla се обезцениха рязко. Анализатори като Дейвид Тамберино от Goldman Sachs се опасяваха от застой в продажбите на луксозния седан Model S и джипа Model X заради лансирането на Model 3 преди няколко дни, който е много по-евтин с базова цена от 35 хил. долара. „Съветваме Ви да продавате акциите си", пише Тамберино, който твърди, че очаква цена от 180 долара за акция. В сряда в следборсовата сесия временно цената обаче достигна 351 долара.
Musk предаде първите 30 Model 3 на служители в петък и заяви, че компанията е произвела още 20 коли за инженери, които да тестват автомобила. Целта на Тесла е да изгради 100 автомобила през август и повече от 1500 през септември, а след това да достигне целево равнище от 20 хил. на месец през декември. Главният изпълнителен директор добави, че непостигането на тези планове ще бъде "производствен ад" за служители в завода за монтаж на автомобили Tesla във Фриймонт, Калифорния.
От тържественото парти насам Tesla получава средно по над 1800 нетни резервации за Model 3 на ден. Компанията също така се стреми да облекчи опасенията, че интересът към новия автомобил може да пресуши търсенето на по-скъпите автомобили от серията, като заяви, че очаква да достави повече Model S и X през втората половина на годината от общо доставените 47 077 броя през първото полугодие.
Поне засега опасенията на анализатора не се оправдават. Според Мъск седмичното ниво на поръчки за Model S и X е скочило през юли с 15 на сто спрямо същия период на миналата година.