Продажбите на персонални компютри отбелязват първия си тримесечен ръст от пет години насам, обяви компанията за проучвания IDC. Растежът обаче е под 1% спрямо миналата година и подчертава слабото търсене, особено от страна на потребителите, пише Bloomberg.
През първите три месеца на годината продажбите са достигнали 60,3 млн. бройки в сравнение с 59,9 млн. през същия период година по-рано, обяви IDC в изявление. Това е и първото увеличение от първото тримесечие на 2012 г.
Gartner, друга компания, която следи внимателно пазара, отчита обаче спад от 2,4% на продажбите през първото тримесечие. И двете фирми твърдят, че пазарът на бизнес покупки на персонални компютри се е подобрил, макар и не достатъчно, че да компенсира спада на търсенето от страна на потребителите.
Продажбите на настолни компютри и лаптопи бележи спад, докато потребителското внимание се насочва към смартфоните и таблетите като по-лесен начин за сърфиране в интернет в движение. Сега индустрията разчита повече на интереса от страна на компании и на потребителите, които искат да заменят остаряващите си компютри с по-мощни и по-хубави продукти, които включват обновен софтуер.
IDC и Gartner използват собствени методи за преброяване на продажбите. Gartner например включва настолните, лаптопите и свързаните устройства, като Surface на Microsoft, но не и Chromebook на Google. IDC пък включва Chromebook, но не и Surface, твърди Джей Чоу, мениджър проучвания в IDC.
Всичките основни брандове в индустрията отбелязват увеличение на пазарните дялове. HP Inc. си връща първото място с 22% дял през първото тримесечие, като той нараства от 19% година по-рано, посочват от IDC. Базираната в Китай Lenovo Group е с дял от 20,4%, докато Dell Technologies – с 16%. Делът на Apple е нараснал до 7% от 6,7%.
Gartner поставя Lenovo на първо място, а след нея нарежда HP и Dell. Apple пък е позиционирана на пета позиция.
Същевременно цените на персоналните компютри нарастват, тъй като ключовите компоненти с памет стават все по-скъпи на фона на липсата на достатъчно такива в индустрията, твърди Микако Китагава, анализатори на Gartner. Това не предвещава нищо добро за производителите на персонални компютри.
Gartner твърди, че в САЩ продажбите спадат с 2,4%, тъй като потребителското търсене ги дърпа надолу. HP е номер едно на този пазар, а Dell и Apple се нареждат съответно на второ и четвърто място.
Повече новини за технологии можете да научите от видеото на Bloomberg TV Bulgaria: