В едно сравнително мрачно време за продажбите на флагмана ѝ iPhone, Apple откри нещо ключово за бизнеса си - нейните клиенти са склонни да плащат повече за по-добри характеристики, пише Wall Street Journal.
Когато пусна iPhone 7 на пазара през септември, Apple за първи път добави в по-скъпия Plus модел хардуер, какъвто няма в стандартния модел, в допълнение към по-големия екран.
IPhone 7 Plus, който е със стартова цена от 765 долара, е оборудван със система с двойна камера, която предлага по-добри портретни снимки и по-добро мащабиране, каквото няма в стандартния iPhone 7, предлаган на стартова цена от 649 долара.
Освен това 7 Plus предлага по-дълъг живот на батерията и се радва на предимства от гледна точка на RAM паметта.
Тази стратегия изглежда работи. Cowen & Co. оценява, че 7 Plus е донесъл около 40% от близо 58,5 млн. бройки iPhone 7, които компанията е продала в световен мащаб през първото фискално тримесечие на компанията, което завърши през декември. Това е скок със 17 процентни пункта спрямо 23% за нейния предишен по-голям смартфон - iPhone 6s Plus, през същото тримесечие на предходната година.
Това ще вдигне средната продажна цена на iPhone до 693 долара за завършилото през декември тримесечие от 691 долара година по-рано, твърдят от UBS. А увеличението ще помогне на Apple да отчете очакваните 2% ръст на приходите за въпросното тримесечие, когато обяви финансовите си резултати във вторник, въпреки това, че анализаторите твърдят, че има по-слабо от очакваното търсене на iPhone.
Като цяло iPhone се представя по-зле от своите предшественици, твърдят анализатори. Днешните потребители задържат по-дълго устройствата си, а технологичната пропаст между iPhone и по-евтините алтернативи се стеснява.
Конкуренцията става все по-голяма в Китай, където местни компании печелят все повече пазарен дял. Освен това очакваното ново устройство, свързано с 10-годишнината на iPhone по-късно тази година, накара много потребители да отложат покупката на сегашния модел на смартфона, за да изчакат новия, който се очаква да включва редица нови функции.
Анализатори твърдят, че Apple е продала около 78 млн. бройки iPhone през тримесечието, завършило през декември, което е с 4% повече спрямо предходната година. Това ще е първият път, в който компанията не е постигнала двуцифрено увеличение на продажбите за този период, след пускането на нов модел, както се случи през всяка предходна година. През 2014 г. продажбите скочиха с 46% благодарение на iPhone 6, а през 2012 г. заради iPhone 5 нараснаха с 29 на сто.
Стагнацията на продажбите засили опасенията на част от анализаторите за бъдещето на Apple. IPhone носи около една трета от брутната печалба на компанията, а спадът на продажбите на това подразделение миналата година доведе до 14% спад на годишната печалба на компанията. През 2016 г. Apple не успя да постигне своята цел за приходите си за първи път от поне седем години.
“Феновете на iPhone искат един нов, по-готин iPhone”, коментира Тим Аркури, анализатор в Cowen. “Има много голямо търсене на продукт с по-нови, по-хубави функции”, казва още той.
Относителният успех на iPhone 7 Plus обаче подчертава апетита на потребителите за нови функции. Комбинацията от по-добра камера, увеличената RAM памет и водоустойчивостта, го превърнаха в най-успешния скъп телефон с по-висока цена, който Apple някога е продавала, твърдят анализаторите.
Аркури твърди, че Apple е продала 24 млн. бройки iPhone 7 Plus, което е увеличение с 55 на сто спрямо 15,5 млн. бройки iPhone 6s Plus, продадени през същия период на миналата година.
Предпочитанията към iPhone 7 Plus личат ясно в Китай, където потребителите за първи път предпочетоха по-големия iPhone спрямо по-малкия му брат, коментират от компанията за пазарни проучвания Creative Strategies. Сред китайските потребители, около 52% са купили iPhone 7 Plus през трите месеца, завършили на 31 януари. Това е голям скок от близо 40%, които се сдобиха с неговия предшественик iPhone 6s Plus през същия период на 2015, посочват още от Creative Strategies.
Това е окуражаващо, тъй като се твърди, че общите продажби на iPhone в Китай са спаднали с 10 на сто през същото тримесечие спрямо година по-рано според UBS.
Подобна промяна се наблюдава и в САЩ, най-големият пазар на Apple. Тази тенденция е лъч светлина за Apple, докато технологичното разделение между iPhone и по-евтините телефони става все по-малко.
Въпреки наличието на сравними с iPhone устойства за по 300 долара, анализаторът на Creative Industries Бен Баджарин твърди: “Пазарът казва: Все още оценяваме това, което прави Apple, и го ценим достатъчно, че да похарчим повече за него”.