Макар и оценяван от Bloomberg на 400 млрд. долара, световният пазар на смартфони вече прекрачи зенита си. Дори и най-продаваният апарат - iPhone на Apple, показва сериозни слабости в продажбите, но въпреки това владее премиум пазара. Microsoft тъкмо се отказа от поделението си за смартфони, Blackberry преустанови производството на хардуер. Така че едва ли Google можеше да избере по-лош момент за представянето на своя първи напълно собствен апарат.
Във вторник компанията показа в Сан Франциско своите Pixel и Pixel XL – телефони от високия потребителски сегмент, чиито атрактивен дизайн е някъде между тези на iPhone 7 и Galaxy 7. Никой не вярва наистина, че устройството с 5- или 5,5-инчов екран и цена до 1000 евро наистина ще разклати доминацията на Apple в сегмента. Това няма да се промени и от добавения от Google адаптер, който свързва iPhone с Pixel и позволява прехвърлянето на данни и приложения.
Pixel, както обяви неколкократно шефът на хардуерното поделение Рик Остерло, е изцяло „произведен от Googlе". Това е и големият риск за Google – тъкмо в период, в който критиката към спекулативните губещи предприятия на холдинга майка Alphabet се множи.
Интернет компанията, която вече претърпя крах с придобиването на поделението за смартфони на Motorola, инвестира сега сериозни средства за развитието на своя смартфон в собствените си структури на доставки и дистрибуция, тя ще трябва да управлява складове, да обслужва клиенти, да прави развойна дейност. Това включва и разработването на 12-мегапикселовата камера, за която Google твърди, че е „най-добрата" в смартфон. А за да се справи с Apple, ще трябва да вгражда все повече свои технологии в устройствата.
Директорът на концерна Сундар Пичай знае точно какво може да означава това. Навремето Microsoft взе грешно решение със своя първи таблет Surface, като накрая трябваше да отпише 1 млрд. долара. Телефонът Amazon Fire на Amazon се провали напълно и през 2014 г. предизвика отписване на 170 млн. долара. Samsung вероятно ще отпише 1 млрд. долара през тази година заради акцията по връщането от пазара на опасните Galaxy Note 7.
Фактът, че Пичай е готов също да поеме такива рискове, звучи отчасти като мегаломания. Но в действителност това е последният шанс на Google да заеме в мобилния свят позиция, която компанията държи на пазара на настолните компютри.
Защото от Pixel се очаква да стане флагманът на новото хардуерно поделение, което да предлага видео стрийминг устройства, безжичен рутер, очила за виртуална реалност и цифров център за дома. Всичко това се свързва чрез Google Assistant - самостоятелно обучаващ се изкуствен интелект. Той ще свърже огромното богатство от данни, които Google генерира с помощта на търсачката си, програмата за електронна поща, Street View, с базата данни със снимки и платформите за препоръки или Google+, с информацията за предпочитанията на потребителя.
Потребителят говори чрез нормални изречения с асистента и той отговаря с нормални изречения, или автоматично извършва действия. Тази новост е истинската причина за навлизането на компанията в тази непозната територия. Рик Остерло обобщава това по следния начин: „Следващата революция ще бъде изградена в пресечната точка на хардуера и софтуера, като изкуственият интелект е в центъра". Google притежава почти всичко това, но не и хардуера. И това може да бъде проблем.
Функцията на асистента изглежда е машина за препоръки, чиято цел е да увеличи печалбата на Google.
„Стартирането на Google Home с Google Assistant е естественото продължение на пътя на групата към изграждането си на актьор, който се намесва между големите марки и техните клиенти", казва пред AFP Джули Аск от Forrester Research. Проблемът обаче е, че Google не разполага с добра репутация като производител или продавач.
Старите телефони с марка Nexus не се представиха много добре, Google Glass е скъп провал, услугата на Google за доставка на хранителни стоки е маргинална. Amazon например се справя доста по-добре: услугата за автоматизация на дома Echo с интелигентния асистент и директна линия към уеб магазина на Amazon е вече от две години на пазара.
Асистентът на Apple Siri пък разполага с налична екосистема от устройства, Microsoft има Cortana, която пък разполага с Windows 10 и е отворена за приложения като WhatsApp или Skype. Услугата за съобщения на Google Allo е едва на няколко седмици. „Home и Allo, свързани с асистента – това е най-важното за дългосрочния успех на Google като мобилен играч“, казва Аск.
Но това няма да се случи, ако производителите на смартфони, като Samsung, LG или Motorola, не интегрират новата услуга на Google. А защо да трябва да го направят? В допълнение, прекрасният нов свят на Google функционира само с най-новата версия на нейната собствена операционна система Android, която все още не се използва от друг производител, или дори от Google Home. Производители като Amazon се отказват изцяло от всяка услуга на Google, въпреки че използват операционната система Android.
По същия начин, по който Microsoft без особено да иска, прави таблети, Google вече става производител на хардуер. Единствено нуждата принуждава Пичай да влезе в тази опасна игра. Google Assistant и Home са бъдещето. Но само ако самата Google успее да наложи на пазара своя хардуер и след това убеди повече производители да поемат по нейния път. Но защо те трябва сторят това, Пичай не можа да обясни убедително във вторник.