„Най-добрата фотокамера е тази, която е у вас". Тази фраза, изказана от всепризнатия фотограф Чейс Джарвис, вероятно най-добре описва влиянието, което камерите на смартфоните имат върху света на фотографията.
Вградените камери в нашите телефони все още не може да се мерят с професионалните цифрови фотоапарати и по-специално с огледално-рефлексните фотоапарати, но постепенно подобряват качеството си и имат безценно предимството - винаги са под ръка.
Когато първите смартфони с чувствителен на докосване екран нашумяха през 2007 г. и 2008 г., индустрията на фотоапаратите се развиваше много добре. През 2008 г. членовете на Camera and Imaging Products Association (CIPA) - сдружение на най-известните производители на фотоапарати в света, продадоха почти 120 млн. цифрови фотоапарата и вероятно не се тревожеха твърде много за предстоящата сериозна надпревара.
Тогава камерите на смартфоните бяха доста далеч от тях от гледна точка на качеството на изображенията, а приложения за обработка и споделяне на снимки, като Instagram или Snapchat, все още не бяха измислени.
По-малко от 10 години по-късно ситуацията е коренно различна. Докато смартфоните стават все по-вездесъщи, лещите и сензорите, вградени в тях, стават все по-мощни. Представеният наскоро iPhone 7 Plus разполага с две лещи на камерата, доближавайки своите възможности още по-близо до тези на сложните огледално-рефлексни фотоапарати. Оптичното приближение е двукратно, но при него не се губи от качеството на снимката. Въпреки това е възможно 10-кратно приближаване по софтуерен начин.
Както илюстрира графиката на Statista, индустрията на фотоапаратите може би е изправена пред сериозна беда. През 2015 г. членовете на CIPA са продали 35,4 милиона цифрови фотоапарати, с над 70% под пиковите продажби през 2010 г. - годината, в която Instagram бе пуснат.