Последният призив на Илон Мъск към служителите на Tesla - да произвеждат повече и да харчат по-малко, не е просто призив за затягане на коланите, а искане към инвеститорите за влагане на повече пари. Той отразява и разкола на Wall Street относно състоянието на производителя на електрически коли, анализира Bloomberg.
Мъск призова служителите в компанията да намалят разходите и да доставят „всеки автомобил, които ние евентуално можем да направим" в мейл, изпратен на 29 август и получен от Bloomberg News в петък. Ако покаже положителен паричен поток през това тримесечие, Tesla Motors Inc. ще може по-лесно да набере средства през последните три месеца на годината, нужни за завършването на новия автомобил Model 3 и така наречената „gigafactory“.
„Ние ще бъдем в много по-добра позиция, за да убедим потенциалните инвеститори да заложат на нас, ако заглавията в пресата не са „Тesla отново губи пари", а „Тesla не оправда всички очаквания и постигна печалба"", пише Мъск. „Това ще бъде невероятно!".
Посланието на главния изпълнителен директор показва спешната необходимост от правене на добро впечатление на Wall Street, където анализаторите са разделени по отношение на перспективите за Tesla. От 19 анализатори, анкетирани от Bloomberg в петък, седмина поддържат рейтинг за купуване на акции, седмина – за задържане, а петима препоръчват продажбата на акциите.
Колин Лонгън от UBS Securities има най-ниската 12-месечна целева цена - от 160 долара за акция, докато Чарли Андерсън от Дохърти & Co. е с най-висока - от 500 долара. Акциите на компанията загубиха 18% от стойността си от началото на тази година, като приключиха сесията в петък на ниво от 197,78 долара.
Разликата между очакванията на анализаторите не е типично разделение на бикове срещу мечки. Това е едно мрачно разделение: наречете го „фундаменталистите“ срещу „правоверните“, анализира още Bloomberg.
Фундаменталистите обвързват бързото свиване на кеша в компанията с броя на проектите, които Мъск стартира. По-оптимистичните анализатори са склонни да вярват в дългосрочната визия на милиардера за по-зелено бъдеще на човечеството, в което марката Tesla ще проправя пътя напред.
„Нашата целева цена от 160 долара се основава на нашия анализ на дисконтираните парични потоци, което е фундаментална оценка", казва Лонгън в имейл до агенцията. „Най-общо, има много несигурност в по отношение на производството, рентабилността и паричните нужди. Аз съм предпазлив по отношение на това дали компанията ще спази производствените си цели за 2018 г. и 2020 г.".
Лонгън казва също, че има резерви по отношение на Model 3, по-достъпния седан на концерна, който ще започне да се продава на цена от 35 000 долара преди стимули.
"Аз съм загрижен за рентабилността на Model 3 на фона на предизвикателната икономика за производството на превозното средство на тази цена предвид все още високите разходи за батерии", казва той.
В момента Tesla произвежда изцяло електрическия седан Model S и джипа Model X в съвместна поточна линия в завода си във Фримънт, Калифорния. Компанията достави само 50 658 превозни средства през миналата година, но има за цел да направи 500 000 коли до 2018 г. Тя бърза да модернизира фабриката във Фримънт за Model 3, за който се очаква да започне серийно производство в края на 2017 г.
Едновременно с това Tesla изгражда своята „gigafactory” за производство на батерии в Рино, Невада, която се очаква да започне дейност през четвъртото тримесечие. Намаляването на разходите за батериите е от ключово значение за пускането на Model 3 на ниската цена, която пазарът очаква.
На фона на всичко това Мъск се стреми да направи Tesla лидер в областта на автономното управление въпреки фаталния инцидент с участието на автопилотната технология на компанията, който е в процес на разследване от страна на регулаторите на САЩ. А Мъск предложи също така и придобиване на SolarCity Corp., където той е председател и най-големият акционер на дружеството, а братовчед му, Линдън Райв, е главен изпълнителен директор.
Предложеното сливане сега се разглежда от Комисията по ценните книжа и фондовите борси, и може да бъде гласувано от акционерите на Tesla и SolarCity през октомври.
Дори и някои от традиционните бикове по отношение на Tesla показват диви колебания в своите прогнози за цените. Така например анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас представи целева цена от 465 долара през септември миналата година. През юни, след като бе обявена сделката за SolarCity, той понижи целта до 245 долара от 333 долара, като се позова на риска от сделката, наред с други проблеми.