Когато през лятото на 2014 г. китайският производител на потребителска техника Lenovo обяви, че навлиза на пазара на смартфони в България и си постави за цел до края на финансовата година (31 март, - б. р.) да спечели двуцифрен пазарен дял, едва ли Владислав Иванов, мениджър смартфони и таблети за Югоизточна Eвропа на компанията, си е представял, че това може да се случи и по-рано.
„Непосредствената ни цел е да спечелим над 5% дял, тогава пазарът те забелязва. Но целта от над 10% е задължителна за постигане, иначе по-добре да не започваме предлагането“, каза тогава Иванов.
Оказва се, че е бил песимистично настроен. Само година по-късно китайският производител вече е лидер на българския пазар на смартфони.
Според последното проучване на International Data Corp. (IDC ) Lenovo е завоювал лидерската позиция в бизнеса със смартфони в България с 26,4% пазарен дял на база внесени устройства в страната през първото календарно тримесечие на 2016 година, което обхваща месеците от януари до март, се похвалиха от компанията.
По неофициални данни през 2015 г. на българския пазар са били продадени около 1,4 млн. смартфона. Lenovo представи за пръв път своето портфолио от смaртфон продукти едва през септември 2014 г. и успя да спечели двуцифрен пазарен дял само след няколко месеца присъствие на рафтовете на търговските вериги.
През последните четири тримесечия марката се е позиционирала на второ място на българския пазар, поясниха от компанията пред Investor.bg.
„Изключително съм щастлив, че България е една от първите държави в света, в които Lenovo завоюва лидерска позиция и във смартфон сегмента. По този начин България и българският екип получават подкрепа и доверие да представят и занапред първи в Европа новите модели на компанията”, коментира резултатите Владислав Иванов, ръководител на смартфон бизнеса на Lenovo за Югоизточна Европа.
Стратегията на компанията отначало предвижда позициониране в ниския и средния ценови клас, където се оказва и най-голямото търсене. Преди няколко месеца Lenovo заяви амбиции в премиум класа с новите Moto устройства, а пред Investor.bg Иванов заяви, че очаква Moto да даде добри резултати в страната ни до края на тази календарна година.
Преди броени дни в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Владислав Иванов коментира, че стратегията на Lenovo е да се движи от изток на запад, така че тепърва се насочва към по-големите пазари в Европа. Според експерта това е успешна стратегия, благодарение на която Lenovo се е утвърдила като марка номер 2 на пазара на смартфони в Югоизточна Европа.
„Пазарите, в които очакваме сериозен ръст, са тези около България, Унгария и Словакия”, коментира Иванов. По думите му до момента компанията не е разполагала с глобални споразумения с големите телекоми, но те вече са в ход и в момента се развива планирането на цялостното портфолио на Lenovo. Във връзка с това Иванов очаква голям ръст на продажбите в следващите месеци, което е свързано най-вече със стъпването на Lenovo в Западна Европа.
В средата на 2013 г. Lenovo се похвали, че е новият лидер на РС пазара в България, като се позова на данни на компанията за пазарни анализи IDC за първото тримесечие на 2013 г. Според анализа IDC EMEA Quarterly Tracker концернът е увеличил пазарния си дял у нас с 6% за периода януари-март спрямо година по-рано и тогава държеше 17,4 на сто.
Днес обаче китайският производител отчете печалба за четвъртото тримесечие под оценките на анализаторите. Компанията изпитва сериозни трудности да съживи марката за смартфони Motorola, докато в същото време пазарът на персонални компютри продължава да отчита спад, коментира Bloomberg. Нетната печалба възлиза на 180 млн. долара през трите месеца до март, заяви базираната в Пекин Lenovo в отчет в четвъртък.
За сравнение, средната прогноза на анализаторите, анкетирани от Bloomberg, бе за печалба от 184,9 млн. долара. Продажбите отчитат понижение от 19%.