Автомобилните концерни Toyota и Volkswagen придобиват дялове в оператори за споделено пътуване. Колко точно придобива японският концерн в американския стартъп Uber и каква е сумата, която ще вложи, засега не е ясно. Листнатият в Dax германски производител Volkswagen оценява вложението си в малкия конкурент на Uber - Gett, на около 267 млн. евро.
Със „значителното си участие“ Volkswagen си проправя пътя към нови концепции за мобилността. Според данните Gett е представен в над 60 града в целия свят. Фирмата, подобно на спорната Uber, предоставя възможност за споделяне на пътувания по поръчка, както и таксита.
Gett е базирана в Израел и засега е активна преди всичко в Европа, като предоставя услуги в Лондон, Москва, но и в Ню Йорк. Бизнес моделът предвижда използването на услуги само на шофьори, които са лицензирани като превозвачи. С помощта на приложение клиентите могат само с едно натискане на копчето да поръчат возене предварително или на момента.
За разлика от Volkswagen японският Toyota ще има по-широко партньорство с Uber. Производителят възнамерява в рамките на споразумението за инвестиции (неназована сума) да предлага на шофьори на Uber възможността да продава в кеш или чрез лизинг колите си. Освен това ще е възможно общото разработване на приложения за шофьори, пише The Wall Street Journal.
Uber е лидер на пазара на споделеното пътуване. Компанията от Сан Франциско си осигури над 5 млрд. долара от частни инвеститори и се оценява на около 60 млрд. долара. Същевременно при експанзията си на редица пазари Uber среща регулаторни пречки и се сблъсква с масови протести на шофьори на таксита. Toyota и Uber ще предложат на шофьорите на Uber оперативен лизинг за колите на японския концерн чрез нова лизингова програма. Детайли за програмата засега не са обявени.
Uber и американският му конкурент Lyft Inc. сключват в последните месеци сделки с различни автомобилни производители, тъй като се стремят да разширят броя на водачите на своите услуги. С предлагането на автомобили на лизинг и опции за отдаване под наем те се надяват да насърчат повече хора да се запишат в програмите им за шофиране, използвайки цените от получените услуги за споделено пътуване за изплащането на лизинга.
Lyft започна да тества подобна услуга през март, с която водачите могат да наемат автомобили на General Motors Co. за 99 долара на седмица, плюс такса от 20 цента на миля. GM също така инвестира 500 млн. долара в Lyft по-рано през тази година.
Uber чрез партньорството си с поделението за коли под наем на Enterprise Enterprise Holdings Inc., предлага наемане на кола за 210 долара на седмица в Денвър, Лос Анджелис, Сан Диего, Сан Франциско, Бостън, Чикаго и Ню Джърси.
Компанията също така основа поделение за кредитиране, наречено Xchange Leasing, за да осигури възможността за лизинг на автомобили чрез мрежа от автодилъри. При типичния лизинг чрез Xchange Leasing шофьорите плащат по-високи месечни такси от редовния лизинг, но имат по-голяма гъвкавост при прекратяване на договора за лизинг по всяко време и без да плащат такса от 250 долара, част от таксата за прекратяване на повечето лизингови договори. Toyota е последният засега автомобилен концерн, който навлиза на бързо развиващия се пазар на споделено пътуване, за който някои анализатори смятат, че в крайна сметка може да намали желанието на потребителите да притежават автомобили. GM работи по различни проекти с Lyft, включително за коли под наем и планира тестване на флота от самостоятелно движещи се коли Chevrolet Bolt по обществените пътища. Според непотвърдена информация тестовете вече са започнали в Сан Франциско.
Toyota, която традиционно развива самостоятелно различни технологии, измества напоследък това на фона на все по-силното доближаване на автомобилната индустрия до тази на високите технологии. През април производителят създаде съвместно предприятие с Microsoft Corp., което да събира и анализира данни от превозните средства с марки Toyota и Lexus. Компанията също така наема външни лица, включително и бившия ръководител на американска програма за разработки на щатска агенция по отбраната и бившия директор на Google Robotics, за да работят върху технологии за автономното шофиране и изкуствения интелект.
През изминалите месеци и Uber, и Toyota инвестираха сериозни суми в разработването на самостоятелно движещи се коли. Компаниите не заявяват сега дали ще си сътрудничат в това направление.
И други автомобилни концерни увеличават предложенията си в областта на мобилността. Daimler е активна в сферата с дъщерното си дружество MyTaxi. А Daimler и BMW инвестират и в областта на споделеното пътуване. За разлика от тях VW се въздържаше досега от навлизане на този пазар.
Като знак за нарастващия интерес към нови модели за транспорт по-рано през месеца американският Apple Inc. вложи 1 млрд. долара в Didi Chuxing Technology Co., най-големия китайски конкурент на Uber.