Американският инвестиционен фонд Berkshire Hathaway Inc. на инвеститора легенда Уорън Бъфет разкри, че има акции на Apple Inc., залагайки на това, че технологичната компания ще се възстанови след срива на цената на книжата, насърчен от предполагаемото слабо търсене на iPhone.
Berkshire държи 9,81 млн. акции на Apple към 31 март, показват подадени във Федералната комисия по ценните книжа и фондовите борси (Securities and Exchange Commission, или SEC). Делът на базираната в Омаха, Небраска, компания се оценява на 1,07 млрд. долара към края на първото тримесечие.
Apple насочва все повече фокуса си към услугите и проучването на нови технологии, като автономните коли, за да намали зависимостта си от iPhone. Продажбите на продукта спаднаха през първото тримесечие на тази година, като с това се сложи край на повече от едно десетилетие непрекъснат растеж.
Докато Бъфет по принцип не е фен на инвестициите в технологични компании, неговите заместници Тод Комбс и Тед Уешлър изграждат свои собствени портфейли в концерни от сектора през последните години. Техните дялове обикновено са в размер на 1 милиард долара или по-малко за компания, докато Бъфет прави по-големи залози.
Книжата на Apple скочиха с 2,2% до 92,50 долара за брой в предборсовата търговия в Ню Йорк, след като Berkshire разкри, че има дял. Акциите обаче се обезцениха с 14% през тази година до петък.
В предпоследния работен ден на миналата седмица пазарната капитализация на Apple падна за втори път през тази година под тази на Alphabet. Курсът на акциите на производителя на iPhone бе 90,34 долара за брой, като пазарната капитализация възлезе на 494,8 млрд. долара.
Пазарната капитализация на компанията майка на Google Alphabet в края на сесията бе 499,9 млрд. долара. Цената на книжата на Apple падна по-рано заради материал на японската агенция Nikkei, според който доставчикът TSMC от Тайван понижава перспективите си за второто полугодие, при това значително. Въпреки това не е ясно дали това се дължи на спадащото търсене на iPhone, или защото Apple може да е избрала друг доставчик за чиповете си за памет.
В края на миналата седмица фондът на Бъфет разкри, че може да подаде оферта за основния бизнес на Yahoo. Бъфет подкрепя консорциум, който възнамерява да наддава за основния интернет бизнес на Yahoo Inc. В групата се включва още и основателят на Quicken Loans Дан Гилбърт. На последното Общо събрание на акционерите на холдинга си преди две седмици Бъфет е заявил, че има огромна нужда да навакса по отношение на инвестициите в нови технологии.
Apple започна 2016 г. с пазарна стойност от над 550 млрд. долара, далеч под пика си от 2015 г., но все пак като гигант. Нейните приходи от продажби надхвърлиха 230 млрд. долара през последната фискална година. Година по-рано те бяха с 28% по-ниски, а преди десетилетие възлизаха на едва 14 млрд. долара.
Технологичният производител е компанията с най-много пари в брой, най-силната марка и най-добре представящите се магазини за търговия на дребно в света. Неговите 500 милиона потребители се считат за глобален елит. И той постига всичко това, като пренебрегва общоприетите до тогава закони на бизнеса. Apple продава само шепа продукти от лукс класа и никога не намалява или регулира цените си, за да съответстват те на тези на конкурентите ѝ.
Стив Джобс, съоснователят на концерна, разби догмата на традиционната технологична индустрия, че отвореният стандарт – разбирай Windows на Microsoft или Android на Google - операционни системи, които могат да работят на всеки хардуер, ще надвият затворения стандарт, собствена платформа, като тази на Apple. Той направи това, като вложи сериозни средства в дизайна и обслужването на клиентите, дисциплини, които технологичните гиганти по принцип разглеждат на заден план.
Една проста формула насърчи успеха на Apple: идентифицирането на нова технология, която може да промени начина, по който хората използват информацията и комуникират, както и залагането на всичко в създаването на един неустоим продукт за заможните клиенти. Този подход даде на Apple огромни предимства. Само с няколко устройства, които работят на един и същ софтуер, разходите на дружеството за развойна дейност са почти три четвърти по-ниски като дял от приходите, от тези на Microsoft и Google. Тъй като Apple продава толкова много продукти на едни и същи потребители, компанията харчи много по-малко от приходите си.
Но шлагерът на Apple - iPhone, е и най-големият източник на безпокойство. През 2015 г. на iPhone се падат 66 на сто от приходите на Apple. През януари компанията прогнозира първия си спад на продажбите от повече от едно десетилетие, което засили опасенията, че Apple достига границите на растежа на iPhone.