Американският технологичен концерн Apple Inc. отчете поредно тримесечие с рекордни резултати.
За четвъртото фискално тримесечие, което приключи на 26 септември, нетната печалба на компанията нараства с 31 на сто до 11,1 млрд. долара, или 1,96 долара на акция, докато приходите се покачват с 22 на сто до 51,5 млрд. долара. Компанията има 205,7 млрд. долара в кешова наличност и инвестиции в баланса си към края на тримесечието. Брутният марж, ключова мярка за рентабилност, нараства до 39,9%.
Успехът на Apple обаче до голяма степен зависи от продажбите на iPhone. Въпреки широкото забавяне на глобалния пазар на смартфони компанията е продала 48 млн. мобилни телефона през последното тримесечие, с 22 на сто повече в сравнение с година по-рано. Устройството генерира продажби от 32,20 млрд. долара, което прави този бизнес по-голям от общия тримесечен бизнес на Microsoft Corp. (21,7 млрд. долара) и Facebook Inc. (4 млрд. долара). Представени на 25 септември, най-новите модели - iPhone 6S и 6S Plus, са с подобрена камера, по-бърз процесор и нови 3D сензорни екрани. За цялата фискална 2015 г. Apple обяви общи приходи от продажби от 233,7 млрд. долара. Нетната печалба нарасна с 35% до 53,4 милиарда долара за годината. Спадът на iPad Продажбите на смартфони помогнаха на Apple да компенсира намаляващото търсене към iPad. Продажбите на таблета са паднали с 20% до 9,88 млн. единици в последното тримесечие, което е седми пореден спад.
Apple не оповестява данни за продажбите за Apple Watch, но анализаторите изчисляват, че компанията е продала 3,8 млн. броя от устройството през тримесечието.
Покупките на Mac нарастват до 5,71 млн. броя, в сравнение със средните очаквания за 5,6 млн. Компанията е изправена пред трудно сравнение с четвъртото тримесечие през миналата година, когато дългоочакваният дебют на моделите iPhone с голям екран доведе до рекордни продажби, казва пред Bloomberg Алекс Гауна, анализатор в JMP Securities в Сан Франциско, който препоръчва покупката на акциите на технологичната компания. През миналата година приходите скочиха с 30 процента по време на предколедния период. След като Apple постигна ръст на приходите от продажби от над 20% за последните четири тримесечия, анализатори сега прогнозират, че той няма да надхвърли 10% до 2017 г. „Законът за големите числа работи срещу тях, тъй като те стават по-големи", казва Гауна. „Ще става все по-трудно да се покаже растеж". Лука Маестри, главният финансов директор на Apple, заяви, че компанията не се притеснява от забавящия се ръст и че промените във валутните курсове натежават над резултатите на компанията и предсказването за продажбите.
„Когато погледнете вида на ръста на приходите през цялата 2015 г., трудно е да се повтори този тип чифри, но с оглед на нашия размер ние се чувстваме много добре с нашите перспективи за бъдещето", каза той в интервю.
Опасенията за бизнеса
Две основни опасения назряват около бизнеса на Apple. Едното е свързано със скептицизма, че компанията вече до голяма степен се е разширила до нови географски региони с пускането на своя iPhone, но без нови хитови продукти вече е достигнала границите на разширяването. Други твърдят, че Apple има още място за растеж, тъй като все още може да печели пазарен дял на световния пазар на смартфони, както и че миксът от нови услуги, като например Apple Music и Apple Pay, ще повиши приходите.
„Дебатът ще продължи", казва Гауна, който е сред оптимистите за бъдещето на компанията.