Доставките на таблети са отстъпили в края на миналата година за първи път от началото на отчитането на пазара през 2010 г., показва нов доклад на компанията за пазарни проучвания IDC.
Според изследването глобалните доставки на таблети са спаднали до 76,1 млн. през четвъртото тримесечие на 2014 г., свивайки се с 3,2% спрямо същия период на предходната година, предава CNBC. Това е първият спад на годишна база от началото на отчитането на пазара преди пет години.
За цялата 2014 г. доставките обаче са нараснали с 4,4% до общо 229,6 млн. броя.
Доставките на iPad на Apple за четвъртото тримесечие са спаднали със 17,8% спрямо същия период на миналата година до 21,4 млн. броя, докато тези на Samsung са отчели отстъпление с 18,4% до 11 млн. броя.
Най-големият обаче губещ се е оказал Amazon - доставките на моделите от серията Kindle Fire са пропаднали с 69,9% – от 5,8 млн. през четвъртото тримесечие на 2013 г. до едва 1,7 млн. в периода октомври-декември 2014 г.
"Въпреки че Apple разшири своята гама от iPad-и, предлагайки и по-ниска начална точка на цените от 249 долара, това все още не е достатъчно, за да стимулира продажбите в светлината на вълненията от новите модели iPhone", коментира Джитеш Убрани, старши анализатор на Worldwide Quarterly Tablet Tracker.
Представянето на iPad Air 2 и iPad Mini 3 от страна на Apple през октомври не направи почти нищо, за да се компенсира спада в доставките на фона на нарастващата популярност на смартфоните с голям екран iPhone 6 и iPhone 6 Plus.
Като цяло все повече производители на смартфони представят устройства с по-големи екрани, известни като фаблети, което свива потребителското търсене на таблети.
"Търсенето на таблети се забавя, защото това на фаблетите се ускорява", посочва Нийл Маустън, изпълнителен директор на Strategy Analytics.
"Тъй като популярността на 5-инчовите и 6-инчовите фаблети на Apple и други расте... търсенето на таблети, особено по-малките, като iPad Mini, замира", добавя той.
Китайският производител Lenovo е единствената компания, която отчита положителен резултат в доклада на IDC. Доставките на таблети на компанията са нараснали с 9,1% през четвъртото тримесечие спрямо година по-рано до общо 3,7 млн. броя.
През четвъртото тримесечие на 2014 г. делът на пазара на таблети на Apple е възлизал на 28,1%. Samsung е бил с 14,5 на сто, а Lenovo – с 4,8%.
Taблица: CNBC
Още видео материали вижте в Bulgaria On Air