Световните продажби на персонални компютри са спаднали с 2,4% през четвъртото тримесечие, тъй като търсенето от страна на бизнеса на нови машини е отслабнало, показва докладът на компанията за пазарни проучвания IDC. Спадът е по-малък от намалението от 4,8%, което IDC прогнозира за тримесечието, заяви днес компанията. През тримесечието са били продадени 80,8 милиона компютри, което е спад спрямо продадените 82,2 милиона единици година по-рано. Част от спада се компенсира от повишаване на интереса към хромбуците на Google Inc., които са евтини лаптопи, работещи със софтуер на Google, както и към последните промоции на Microsoft Corp., свързани със софтуера Windows 8 и Bing.
Общите PC доставки за 2014 г. възлизат на 308,6 млн. броя, което е спад от 2,1 на сто спрямо предишната година, отчитат от IDC.
Продажбите на компютри са подложени на натиск от няколко години насам, тъй като потребителите все по-често работят с мобилни устройства като смартфони и таблети. „По-силното от прогнозите представяне за четвъртото тримесечие не е повод за празнуване“, казва обаче Джей Чоу, старши анализатор в IDC.
"Хората купуват компютри най-вече защото този, който имат, е на три или пет години и е все по-малко и по-малко годен за използване. Затова те просто ъпгрейдват техниката си, няма други стимули", казва Чоу в интервю за Bloomberg.
Китайският производител Lenovo Group Ltd. запази лидерското си място, като през последните три месеца на годината е доставил 16 милиона компютри, като пазарният му дял възлиза на 19,9% от общия пазар, показват данните на IDC. НО все пак други две компании са с по-голям ръст на пазарния дял - Apple Inc. и Hewlett-Packard Co.
Доставките на компютри на Apple скачат с 19% през тримесечието до 5,8 милиона, броя, което дава на базирания в Купертино, Калифорния, производител на Mac-ове пазарен дял от 7,1%.
Hewlett-Packard, която е в процес на отделяне на бизнесите си с компютри и принтери в самостоятелни компании през тази година, регистрира ръст от 15 на сто през тримесечието до 15,9 милиона продажби, което ѝ отрежда пазарен дял от 19,7%. По този начин компанията затвърждава мястото си на втория най-голям производител на персонални компютри.
За разлика от тях по-малките доставчици на PC отчитат спад от 20,7%, показва статистиката на IDC, като натискът от страна на евтините хромбуци и отстъпките от страна на Microsoft заради стремежа ѝ да наложи Windows 8.1 свива маржовете.
Продажбите на компютри в САЩ остават силни с ръст от 13,1 на сто на годишна база до 18,1 млн. единици за четвъртото тримесечие, става ясно от данни на Gartner Inc. На Hewlett-Packard се падат 29,2 на сто от доставките в САЩ, поясняват от Gartner.
Продажбите на лаптопи и други носими компютри в САЩ нарастват с двуцифрени стойности, докато търсенето на традиционни настолни машини спада с над 10 на сто, показват данните на IDC.
„За отбелязване е много силният ръст на американския пазар“, посочва Микако Китагава, анализатор в Gartner.
За Европа, Близкия изток и Африка също има леко увеличение на доставките на компютри, тъй като потребителите там са закупили повече устройства по време на празниците. В Япония обаче продажбите са спаднали с 35 процента до под 3 милиона броя, отбелязвайки най-слабото тримесечие по доставки от 2006 г. насам, твърди IDC.
Производител | Доставки за 4-о тримесечие 2014 г. (млн.) | Пазарен дял за 4-о тримесечие 2014 г. | Доставки за 4-о тримесечие 2013 г. (млн.) | Пазарен дял за 4-о тримесечие 2013 г. | 4Q14/4Q13 Ръст |
---|---|---|---|---|---|
1. Lenovo | 16,049 | 19.9% | 15,294 | 18.5% | 4.9% |
2. HP | 15,88 | 19.7% | 13,796 | 16.7% | 15.1% |
3. Dell | 10,879 | 13.5% | 10,026 | 12.1% | 8.5% |
4. Acer Group | 6,22 | 7.7% | 6,026 | 7.3% | 3.2% |
5. Apple | 5,75 | 7.1% | 4,838 | 5.8% | 18.9% |
Други | 25,994 | 32.2% | 32,798 | 39.6% | -20.7% |
Общ пазар | 80,772 | 100.0% | 82,778 | 100.0% | -2.4% |