fallback

Apple Pay стартира с „голяма зееща дупка"

Засега системата за разплащания не работи с карти за отстъпки на големите вериги

13:11 | 21.10.14 г.
Автор - снимка
Създател

От понеделник Apple се опитва да слее портфейла и iPhone на своите потребители - засега само в САЩ. Смартфонът на компанията от Купертино вече доказа в миналото, че може да направи труден живота на по-рано независими устройства. Музикални плейъри, камери и устройства за навигация: всички те пострадаха заради пазарния дебют на iPhone.

Новата платежна услуга на Apple - Apple Pay, позволява на клиентите да пазаруват в над 220 хил. обекта в САЩ и да заплащат стоките и услугите. В рамките на приложението Apple Pay трансакцията може да бъде осъществена и само с пръстов отпечатък.

Сред началните партньори в Apple Pay са McDonald’s, веригата за био стоки Whole Foods и дрогериите Walgreen. Но технологичният концерн от Купертино не е изправен пред лесен успех. Много търговци на дребно, включително най-големият търговец на дребно в САЩ Wal-Mart, поне засега не са част от мрежата на Apple.

Освен това все още има малко устройства, които са в състояние да прочетат сигнала NFC, който е необходим за ползването на Apple Pay. Също така само най-новите смартфони на компанията - iPhone 6 и iPhone 6 Plus, разполагат с необходимата технология, пише в свой анализ The Wall Street Journal. 

Apple спечели „за каузата си“ шестте най-големи издатели на карти, които „са отговорни“ за около 83 процента от всички трансакции с кредитни карти. 500 банки трябва да бъдат добавени в началото на 2015 г. Трите най-големите мрежи за кредитни карти също участват: Visa, MasterCard и American Express. 

Apple Pay е може би най-амбициозният опит на технологичния бранш да позиционира смартфоните като по-безопасна и по-лесна алтернатива на парите в брой, чековете и пластмасовите карти. Въпреки това обаче засега не се приемат корпоративни кредитни и предплатени карти. Също така и кредитни карти от търговци на дребно като Macy‘s или Bloomingdale‘s засега не влизат в системата. Така че клиентите, ползващи услугата на Apple, ще трябва да се откажат от отстъпките при покупка с такива карти. Същевременно обаче представители на  редица организации на американски търговци на дребно, вкл. и универсалните магазини Macy`s, обявиха, че ще направят всичко възможно, за да се присъединят към иновацията колкото се може по-скоро.

Разпределяните от многобройните магазини карти са всъщност „голямата зееща дупка в Apple Pay", казва Ричард Кроун. Той е основател на Crone Consulting - фирма, която е специализирана в предоставянето на консултации за сектора с платени услуги. Кроун изчислява, че търговците вземат за себе си до 4 процента от всяка сделка с тези карти.

Apple предполага, че тези проблеми с времето ще се изчистят. Много търговци са склонни през следващата година да обновят платежните си терминали, за да могат да приемат карти с вградени чипове, твърди технологичният концерн.

Банките ще плащат малка комисиона на Apple за всяка трансакция. За крайните потребители и за търговците няма да има допълнителни такси. Анализаторът Джен Мюнстер от Piper Jaffray счита, че новата услуга за плащане на Apple ще донесе на компанията 118 млн. долара през идната година. През 2016 г. сумата може да нарасне до 310 млн. долара, което ще е по-малко от 1% от предполагаемите приходи в размер на 180 млрд. долара за 2014 г. 

„Ние се опитваме да направим нещо наистина ново. И е важно много хора да участват", казва Еди Кю, вицепрезидент на Apple за софтуерните и интернет услугите. „Има още много да се желае и ние сме изправени пред много работа. Но това тук наистина е страхотно".

Технологията на Apple позволява да се осъществяват безконтактни покупки в традиционните магазини, като се използват нейните устройства, вместо чрез традиционните кредитни карти. За да се плати за покупката, потребителят трябва да се доближи апарата си до PayPass терминала и да премине през идентификация на пръстов отпечатък. В основата на този алгоритъм лежи технологията за сканиране на пръстови отпечатъци на Touch ID, която е проектирана специално, за да защити една сделка с уникален генериран код.

От Apple твърдят, че всички данни за кредитните карти при безконтактно осъществяваните разплащания не попадат в базите данни на магазините. Според експертите това би подобрило допълнително сигурността на съхраняваните данни. Apple е съчетала системата с акаунтите в iTunes и с акаунтите в собствения магазин за електронни приложения App Store, които съхраняват данни за над 800 млн. кредитни карти.

Очаква се делът на потребителите на Apple Pay да се увеличи през следващата година, когато на пазара излезе „умният часовник“ на Apple. Той е снабден с NFC чип и също ще може да бъде използван за такива сделки.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:01 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Хардуер виж още