fallback

Дизайнът на магазините на Apple в ЕС вече е запазена марка

На всички конкуренти се забранява да копират характерните за калифорнийската компания просторни и осветени помещения

16:05 | 10.07.14 г.
Автор - снимка
Създател

Съдът на Европейския съюз разреши на американската технологична компания Apple да регистрира външния вид и оформлението на магазините си като търговска марка за 28-те страни членки на ЕС, предаде CNBC. 

Според съда магазините на Apple отговарят на всички три критерия, нужни за признаването им като защитена търговска марка. От една страна те са разпознаваеми визуално като характерен знак. От друга - те могат да бъдат възпроизведени графично, а освен това благодарение на тях стоките и услугите на Apple се отличават от тези на конкурентите ѝ.

През 2010 г. Apple регистрира в United States Patent and Trademark Office (ведомството за патентите и марките на САЩ) триизмерна марка, състояща се в представяне посредством многоцветна рисунка на представителните си магазини („flagship stores“). Тази марка е регистрирана за „услуги, предоставяни в рамките на търговията на дребно с компютри, компютърен софтуер, компютърни периферни устройства, мобилни телефони, битова електроника и аксесоари и свързаните с тях демонстрации на продукти“. 

Apple се опита да разшири правата си за интелектуалната си собственост в Германия. Но този ход бе отхвърлен от германското патентно ведомство. През 2013 г. германското ведомство за патенти и марки отказва разширяването на използването на триизмерната марка на германска територия с мотива, че представянето на помещения, предназначени за продажбата на стоките на дадено предприятие, е само представяне на съществен аспект от търговската дейност на това предприятие и че потребителят не би възприел такова обзавеждане като указание за произхода на стоките. 

Apple обжалва това решение пред федералния патентен съд на Германия, който оправи запитване към Съда на ЕС дали представянето само чрез рисунка на обзавеждането на търговско помещение, без да се посочват размерът и пропорциите, може да бъде регистрирано като марка за услуги, целящи да накарат потребителя да закупи стоки от лицето, подало заявката за регистрация. Повдигнат бе и въпросът дали при утвърдителен отговор такова представяне на „външния вид, в който се предоставя дадена услуга,“ може да се приравни на „опаковка“.

„Съдът заключава, че само оформлението (дизайнът) на магазините – без изрично да се определят размерът и пропорциите им – може да бъде регистрирано като търговска марка за предлагане на услуги“, се казва в прессъобщение на институцията.

Така на всички конкуренти на Apple се забранява да копират характерните за калифорнийската компания просторни и осветени помещения, в които продуктите се демонстрират свободно върху маси.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:55 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Хардуер виж още