Американската компания Google Inc. планира да инвестира над 1 млрд. долара в сателити, за да разшири интернет достъпа до отдалечени кътчета на земята, които към момента не са свързани с мрежата. Това твърдят пред Wall Street Journal източници, запознати с въпроса.
Целта на този ход е да се преодолеят финансови и технически проблеми, които са спъвали предишни начинания в тази насока.
Според източниците подробностите постоянно се променят, но проектът ще стартира със 180 малки сателита с висок капацитет в орбита около Земята на по-ниски височини от традиционните сателити. Впоследствие броят им може да се увеличи.
Проектът на Google се ръководи от Грег Уайлър, основател на сателитния стартъп O3b Networks Ltd., който наскоро се присъедини към екипа на Google заедно с бившият главен технологичен директор на O3b, казват източниците. Google наема също инженери от сателитната компания Space Systems/Loral LLC за работа по проекта, според друг анонимен източник.
Уайлър ръководи екип от между 10 и 20 души в Google. От изданието обаче не са успели да се свържат с него.
Очакваната цена варира между около 1 млрд. долара до над 3 млрд., в зависимост от окончателния дизайн на мрежата и евентуален по-късен етап, който може да удвои броя на сателитите, казват източниците. Ако се имат предвид предишни сателитни начинания, цената може и да нарасне.
Проектът на Google е поредният опит на компания от Силициевата долина да разшири интернет достъпа от небето, за да усили „наземния“ си бизнес. Както Google, така и Facebook разчитат на нови потребители от регионите без достатъчно добро покритие, за да повишат приходите и печалбите си.
Друг проект на Google - Project Loon, разработва балони за голяма височина, които да доставят широколентов достъп в отдалечени райони в света. През април Google придоби Titan Aerospace, която произвежда дрони, захранвани със соларна енергия, за да осигури сходна свързаност. Facebook също има проекти с дрони.
„Google и Facebook търсят начини да достигнат до части от населението, които досега са били извън достъп“, коментира Сюзан Ъруин, президент на компанията за проучвания в сателитната област Irwin Communications Inc. „Кабелната свързаност далеч не стига навсякъде, а безжичен достъп има в малки райони. Сателитите могат да осигурят много по-голям достъп.“