Бумът на пазара на таблети вероятно отслабва. Компанията за маркетингови проучвания IDC ревизира прогнозата си с 5,9% в негативна насока и сега очаква ръст на продажбите от едва 12,1%, предава Ройтерс.
Резултатът е в ярък контраст с данните от миналата година – през 2013 г. продажбите нараснаха с цели 52 процента.
Причината за песимистичната прогноза е рязък спад в търсенето на таблети през първото тримесечие и по-високи данни за продажбите за смартфони с големи екрани. Така наречените "фаблети" - смартфони с екрани с размер между 5,5 и 7 инча, през първото тримесечие на тази година са имали 10,5%-ен пазарен дял - повече от два пъти над дела им от същия период на миналата година.
От IDC отчитат, че таблетите с големина на екраните между 7 и 8 инча са формирали 55% от доставките през 2013 г. По-малките таблети ще генерират почти половината от доставките през тази година, и 44,5% - през 2018 г.
Освен това купувачите пазят своите таблети повече от очакваното - особено по-скъпите модели. Като цяло IDC смята, че пазарът на таблети ще се развива отново в посока на по-големи устройства. Тази тенденция ще е особено от полза за Microsoft, прогнозира компанията за проучване на пазара.
IDC очаква таблетите с Android да формират 64,4% от продажбите през тази година, следвани от iPad с 30,3%, и устройства с Windows с 5,3%. Фирмата не очаква този ред да се промени през следващите няколко години, въпреки че се очаква Microsoft да подобри представянето си. До 2018 г. IDC очаква таблетите с Windows да представляват 10,4% от всички доставки, като базираната в Редмънд компания ще отнеме повече от дела на Android, отколкото от iOS.
Докладът отразява няколко тенденции в индустрията. По-рано този месец например мнозина очакваха Microsoft да представи по-малък таблет Surface и бяха изненадани, когато компанията представи само Surface Pro 3. Но според доклада на IDC в стратегията на Microsoft има смисъл. Пазарът на малки таблети е вече наситен. Средната цена на 8-инчовите таблети с Windows бързо спада надолу, като се очаква и истинско разнообразие от предложения с цена под 200 долара по-късно тази година. Това е и причината Microsoft да се колебае да се присъедини към „този убийствен пазар“.
Но „джъмбо таблети“ като Surface Pro 3 са различна категория. Те са по-скоро една пазарна ниша - но това е пазарна ниша, която всъщност нараства, а и в нея има много по-добри маржове. „Преминаването обратно към тенденцията за по-големи екрани е добре дошло за повечето продавачи, а средната продажна цена на тези устройства ще остане с около 50% по-висока от средната цена за 8-инчово устройство", казва анализаторът от IDC Джитеш Убрани.