Американският технологичен концерн Apple често подчертава факта, че продажбите на Mac продължават да растат, независимо от спадащия като цяло пазар на персонални компютри (PC). Но концернът от Купертино не е единственият, който е намерил начин как да печели на пазара на настолни компютри и лаптопи.
Китайският производител Lenovo съобщи за поредните големи ръстове на приходите и печалбата за 2013 г. и заяви, че доставките му на компютри в САЩ изпреварват за първи път през четвъртото фискално тримесечие на 2013 г. тези на Apple. Така китайската компания зае трето място по продажби на компютри в САЩ зад лидерите HP и Dell.
Според китайците пазарният им дял в САЩ възлиза на 10,8 на сто. PC доставките на Lenovo за Северна и Южна Америка се покачват през четвъртото тримесечие с 18%, докато целият пазар там спада с около 8%. Lenovo добавя 2,5 процентни пункта към пазарния си дял до 11,4%. Приходите от Америка възлизат на 21% от общите приходи на Lenovo.
Важно е обаче да се подчертае, че според Gartner Lenovo все още е на четвърто място в САЩ по данни от април. И Gartner, и IDC обаче са категорични, че Lenovo от година доминира на пазара на персонални компютри в световен мащаб благодарение на все по-силните продажби на линията ThinkPad и нарастващите продажби на таблети и смартфони с различна от Windows операционна система, пише технологичният блог Engagdet.
Lenovo Group, най-големият производител на персонални компютри в света, отчете ръст от 25 на сто на печалбата за четвъртото тримесечие, след като нейните модели настолни и мобилни устройства продължават да увеличават пазарния си дял.
Нетната печалба се покачва до 158,3 млн. долара през трите месеца, приключващи в края на март, спрямо печалба в размер на 126,90 млн. долара година по-рано, отчете компанията. За сравнение - средната стойност на очакванията на деветима анкетирани от Bloomberg анализатори на компанията, бе за печалба от 163,6 млн. долара.
“Резултатите са в съответствие с очакванията и няма никакви изненади", казва анализаторът на Sanford C. Bernstein Алберто Моел, малко след като Lenovo обяви резултатите, цитиран от Wall Street Journal. Отвъд финансовите резултати инвеститорите са в очакване на новини за планираните придобивания на два големи американски бизнеса от страна на Lenovo: Motorola Mobility от Google и поделението за сървъри от нисък клас на International Business Machines Corp.
Анализаторите обръщат внимание на дискусиите за одобренията на тези сделки от регулаторните органи в САЩ, както и на възстановяването на Motorola от тежките загуби през миналата година, добавя Моел.
Базираната в Пекин Lenovo разшири своята продуктова гама и глобалното си присъствие с придобиването на сървърното звено на IBM Corp през януари за 2,3 млрд. долара. Една седмица по-късно компанията закупи и Motorola Mobility от Google Inc за 2,9 млрд. долара.
"Днес бизнесът на Lenovo със смартфони е печеливш, но ние не правим много пари. Така че след придобиването на Motorola Mobility ние ще я превърнем в глобална марка на компанията", заяви президентът на китайското дружество Ян Юанкин.
По думите му придобиването на Motorola ще издигне Lenovo от номер 4 сред световните производители на смартфони до третата позиция.
През приключилото на 31 март тримесечие Lenovo генерира 33% от приходите си в Китай. Оперативният марж в Китай нарасна с 0,8 процентни пункта до 5,5% спрямо нивото от година по-рано. Оперативният марж в Азиатско-тихоокеанския регион с изключение на Китай, който отговаря за 19% от приходите на Lenovo за тримесечието, също се подобрява с 1,3 процентни пункта до 2,7%.
Резултатите подкрепиха цената на акциите на Lenovo, която се повиши с 2,5% до 9,36 хонконгски долара за брой, надминавайки основния местен индекс, който остана почти непроменен.
Lenovo, която освен компютри продава и мобилни устройства, заяви, че продажбите на смартфони са нараснали с 59% за тримесечието. В Китай Lenovo е вторият по големина доставчик на смартфони след Samsung Electronics Co.
Нетната печалба за цялата година, която приключва в края на март, нараства с 29% - от 635 млн. долара до 817 млн. долара. Приходите от продажби скачат с 14% от 33,87 млрд. долара до 38,71 млрд. долара. Като цяло китайският пазар формира 38% от общите приходи и голяма част от печалбата на компанията. Китайският бизнес генерира оперативна печалба от 788 млн. долара - 75% от общата оперативна печалба на Lenovo за годината в размер на 1,05 млрд. долара.