Ноември е месецът, който отбеляза появата на новите версии на двете най-популярни игрални конзоли в света -Xbox и Playstation. Това е първият път, в който техните създатели, съответно Microsoft и Sony, представят новите си продукти в рамките само на седмица. И двете системи вече са на пазара, съчетавайки в черна пластмасова обвивка, силата на суперкомпютър, създаден с една единствена цел - игра и забавление. И двете конзоли отбелязват технологичен напредък спрямо предишните поколения, които се появиха преди цели седем години, припомнят от MIT Technology Review. И двете разполагат с 8-ядрени процесори, 8 гигабайта оперативна памет, както и 500 гигабайта твърд диск. Няма разлики и по отношение и на мощния външен сензор, който разпознава жестове и позволява играенето на игри с движение на тялото.
Със своя Playstation 4 от Sony са се концентрирали единствено върху геймърите: конзолата има много мултимедийни функции, но те играят ролята на допълнение към игрите. От Microsoft и техния Xbox пък са се прицелили към по-голям таргет. Xbox е значително по-скъп от своя конкурент (500 срещу 381 долара в Щатите), предлагайки възможност за използването на конзолата като безжичен посредник между телевизора и компютъра. Освен това, чрез специално изградена платформа можете да гледате филми и телевизия, подобно на устройството Apple TV. Конзолата предлага и голям набор от приложения, сред които фитнес програма, използваща въпросния сензор за разпознаване на движенията на тялото. Всичко това означава, че Sony и Microsoft адресират продуктите си към различни групи от клиенти. Различни са и разработчиците на игри и приложения, които двете устройства ще заинтересуват. Според някои от тях мощният хардуер на конзолите ще помогне за създаването на по-пълноценни игри. “Беше изключително трудно да извлечем детайлна графика от последните поколения на двете конзоли,” обяснява Стийв Гейнър, работил по създаването на игрите Bioshock 2 и Gone Home. “Инженерните екипи трябваше да работят здраво, за да изглеждат игрите толкова добре. Сега дизайнери и програмисти ще имат повече време да бъдат креативни и да измислят сюжети, вместо просто да се чудят как да подкарат играта на остарелия хардуер.” Въпреки поздравителният туийт, с който Microsoft почете появата на Playstation 4, битката на софтуерния гигант с производителя на електроника Sony е ожесточена. Видео игрите формират най-печелившия сегмент в развлекателния бизнес. В началото на 90-те Nintendo генерира по-големи годишни печалби от всички американски филмови студиа взети заедно. През 2012 г. индустрията записа печалба от 58 млрд. долара, и то без в това число да влизат продажбите на игри за мобилни платформи и Facebook. От излизането на първия Playstation през 1994 г. са били продадени 350 милиони бройки от конзолата. Горе-долу толкова са и продадените плейъри Apple iPod от дебюта на устройството през 2001 до 2012 г. Според някои експерти обаче, възходът на традиционните игрални конзоли е на път да спре. Причина за това е постоянният ръст в продажбите на мобилни устройства (смартфони и таблети), както и успехът на алтернативната конзола Nintendo Wii, при която в джойстиците има акселерометри и това позволява да играете тенис и боулинг, например, замахвайки като в реалния живот. От представянето на конзолата в края на 2006 г. японците са продали 100 милиона бройки по целия свят. Прости игри като Angry Birds и Minecraft, които са особено популярни сред собствениците на мобилни устройства, се превръщат в голяма част от индустрията. В началото на годината създателите на Angry Birds - Rovio, съобщиха, че игрите им са били свалени повече от 1,7 милиарда пъти. През 2012 г. пък Minecraft донесе на независимия си създател - Маркус Персон - повече от 100 млн. долара. В резултат на това конзолите вече не се борят само една срещу друга за присъствие във всекидневните на хората, но и с мобилните устройства, които са в техните джобове по всяко време, както и с иновативни устройства като Wii. Друга потенциална заплаха се крие в Smart TV телевизорите, които се свързват с интернет и предлагат набор от приложения и игри. Playstation 4 и Xbox One вече отговориха на това, вграждайки различни приложения, осигуряващи достъп до услугите на Netflix, Hulu, HBO, ESPN и тн. Анализатори прогнозират, че Apple е на път да атакува пазара със Smart TV устройства, както и че все по-бързата интернет връзка ще разшири пазара на разпространявани в интернет игри. Sony вече има нещо предвид, закупувайки през миналата година Gaikai за 380 млн. долара. Това е услуга, базирана в облак, която на практика обезсмисля наличието на физическа игрална конзола. Оказва се, че всяко ново устройство, което излиза на пазара, е пирон в ковчега на игралните конзоли. Това се доказва и от статистиката, която сочи, че от второто поколение на Playstation са били продадени 150 млн. бройки, докато наследникът му - Playstation 3 - e реализирал близо двойно по-ниски продажби - 80 млн. устройства. Изненадващ е фактът, че Sony и Microsoft всъщност губят пари от конзолите си. Всичко това кара анализаторите да мислят, че не е изключено това да са последните опити на двете компании в областта. Намаляващият пазар на конзоли е симптом за постоянно разширяващия се избор пред клиентите. Проблемът е в неуспеха на компаниите да убедят масовия потребител, че следващото поколение е по-добро от предишното. Експерти припомнят за огромната разлика в представянето на Playstation и Playstation 2 и в стопяването й при следващото поколение Playstation 3. В Sony остават позитивни относно бъдещето. Президентът на Sony Computer Entertainment America - Джак Третън, вярва, че традиционните конзоли ще продължат да се развиват и заплахата от страна на базирани в облака платформи е ограничена. Данните от продажбите на Playstation 4 в първото денонощие след премиерата на конзолата го доказват. Само за 24 часа от устройството са били пласирани повече от милион бройки.fallback
Идва ли краят на игралните конзоли?
Xbox и Playstation получиха нови поколения, но създателите им се борят на пазар, който постоянно се променя
08:39 | 26.11.13 г.напиши коментар
fallback
Още от Хардуер виж още